Китайската социална мрежа TikTok използва алгоритмите си, за да заобиколи в някаква степен ограниченията на съдържанието в Русия след началото на войната в Украйна, разказва Wired.

Малко след началото на руската инвазия, Кремъл криминализира всякакви фактологически твърдения за военните си действия като "фалшива информация". В отговор на това още на 6 март TikTok блокира жив стрийминг и ново съдържание за руските потребители на приложението.

Екипът на Tracking Exposed, финансирано от Mozilla НПО за дигитални права, обаче е установил друго - TikTok всъщност е премахнал съдържанието само привидно, нещо, което екипът, воден от Салваторе Романо, нарича "shadow-promotion". Терминът е базиран на "shadowbanning", когато някой бъде блокиран на дадена платформа, но не го знае - за него всичко изглежда обичайно, просто никой не вижда съдържанието му.

TikTok всъщност скрива видеата на блокирани в Русия профили - като този на BBC и други западни медии - но потребители, които допреди блока са следвали тяхната страница, могат да видят понякога старите им видеа в т.нар. For you Pages (FYP), където алгоритъмът избира какво да показва на потребителя на базата на кого следва и харесва в платформата.

При руските акаунти пък се наблюдава друго - те са напълно празни за всички, но руските потребители, които са последвали например профила на Sputnik News, получават новите им видеа в своя FYP таб.

Това е нещо невиждано досега, подчертава Романо, който разглежда руския TikTok с помощта на виртуална частна мрежа. Целта на компанията видимо е да не загуби напълно руския пазар.

В контекста на украинската война това може да изглежда като дреболия - TikTok привидно не заема страна в конфликта. Ако обаче има бъдеща инвазия на Тайван, нещата ще се променят. TikTok е китайска компания, и като такава е напълно подчинена на Китайската комунистическа партия. Подобни практики могат да се използват за контролиране на информацията и в Китай, и в Тайван предварително, по време и след началото на евентуално нападение на островната република.