Най-активни в разпространението на пропагандни послания от медийните страници във фейсбук са informiran.net, pogled.info, epicenter.bg;

Политическите страници, които най-често публикуват пропагандни послания, са посолството на Русия в България, няколко русофилски сдружения и Костадин Костадинов (Костадинов попада в базата с две страници, като едната вече не е активна);

От категорията журналисти, най-влиятелен е Мартин Карбовски, който публикува в две страници – „Карбовски“ и „Мартин Карбовски“.

Това са някои от изводите от третата част от изследването за руската пропаганда в България на Фондацията за хуманитарни и социални изследвания. Първата част беше посветена на посланията от 2013 г. до началото на войната в Украйна през февруари, втората - фокусирана върху пропагандните модели в българската публичност. Третата част включва постове във фейсбук.

Създадена е била база данни, която съдържа над 4500 публикации на медии в социалната мрежа. Следващият доклад ще бъде посветен на групите във фейсбук.

"Това, което се идентифицира, са ключови разпространители на пропагандата през препубликуването на различни линкове. Медиите са с най-високи честоти на публикуване на материали, но с най-голяма тежест - лицата, които получават най-много интеракции – лайкове, споделяне, са публични личности, които имат профили във фейсбук.

На първите места се нареждат и политиците, и журналистите", поясни пред БНР Вероника Димитрова, главен редактор на списание "Критика и хуманизъм".

"Има ядро от ключови думи, които ние сме използвали, които лесно идентифицират и хващат руската пропаганда. Това, което улавяме чрез този доклад е, че руското посолство е една от страниците, които са от една страна доста следвани, от друга страна е основен генератор на съдържание. Също така се вижда, че посолството на Русия е една от страниците със завишени показатели при лайкове, споделяния и общ брой интеракции", коментира още Вероника Димитрова.

По думите ѝ русофилските групи като цяло имат сериозно влияние във фейсбук.

"Има вълни онлайн, свързани с определени пикови събития. Има събития, които пораждат по-голяма генерация на съдържание", посочи още тя. 

В тази таблица се вижда, че най-често публикуващите две страници „Новини от България и света“ и „Новини от последния час“ използват един и същ източник – informiran.net. Първата страница има над 214 000 членове, а като собственик е показан Владимир Алексеев – гражданин на РФ с адрес в Лондон. В търговските регистри на Bird.bg фигурира като съсобственик на фирма у нас от 2012 г., се уточнява в изследването.

При страниците на Карбовски втората е значително по-популярна от първата – към датата на последната засечена в изследването публикация (02.05.2022 г.) тя има 529 312 последователи, докато другата „Карбовски“, към 10.04.2022 г. последователите ѝ са 105 044. Съдържанието за поддържане на страниците идва от линкове към двата сайта vtorifront.bg и lentata.com. Това обаче не е оригинално съдържание, чийто автор е самият Карбовски, а е микс от различни източници. При двете страници се забелязва една и съща тенденция – сериозният темп на увеличаване на последователите в рамките на няколкото месеца между първите и последните засечени в тях пропагандни публикации, се посочва в изследването.

Изводите:

Данните показват, че значително влияние в българския фейсбук имат журналистите, сред които най-изявени са страниците на Мартин Карбовски, политическите партии и политиците, сред които най-голяма тежест имат партия "Възраждане" и Костадин Костадинов, и медиите, сред които най-голямо въздействие по отделни показатели имат Поглед-инфо, Новини от България и света, Новини от последния час, novini.bg, Епицентър, skandalno.net и glasove.

Всеки един от тези канали се употребява по различни начини. Страниците на журналистите и на политиците вероятно привличат повече твърди привърженици на пропагандните тези, а новинарските страници и групи се употребяват по-скоро, за да привличат нови попълнения. Въпреки това, може да се каже, че личностите-говорители на пропагандата се броят на пръсти, а пропагандата разчита преди всичко на препубликуване на готови и пакетирани послания от други източници, отчитат от Фондацията за хуманитарни и социални изследвания.