Прокуратурата повдига обвинение на кмета на Варна Иван Портних (ГЕРБ), съобщава БТВ. Самият кмет не е задържан.

Търси се отговорност за канализационната тръба под Варненското езеро. Наблюдаващите прокурори трябва да решат дали да отстранят от длъжност Портних.

Червеният депутат Борислав Гуцанов е подал сигнала срещу кмета на родния му град Варна Иван Портних, призна самият социалист в кулоарите на парламента.

"Сигналът е за мръсната вода, която се излива във Варненското езеро. Една година общината е мълчала за това. Сигналът беше изпратен и до Европейската прокуратура, лично до госпожа Кьовеши", изтъкна Гуцанов.

Трябваше да се смени властта, за да се стигне до тук, за да се разбере, че обществените поръчки, правени от ГЕРБ и в общините, и в държавата, бяха абсолютно непрозрачни, убеден е социалистът.

Гуцанов се надява, че ще се сложи край на тези безобразия. Тази тръба стана нарицателно за тези обществени поръчки, допълни той. Според него във Варна има и други казуси, които трябва да бъдат разследвани от прокуратурата и КПКОНПИ.

Преди близо две години институциите във Варна научават за авария на канализационна тръба, която минава през Варненското езеро. Докато новината стигне до жителите на града цели девет месеца по-късно, милиони кубични метри фекални води вече са в езерото, пише "Свободна Европа".

Повече от година по-късно тръбата беше подменена и мръсната вода спря да се излива в езерото, поне временно. Тогава тръбопроводът обаче не беше закопан под дъното на Варненското езеро, какъвто беше планът. През следващите месеци последваха нови аварии и нови ремонти. В това време още боклуци оцветяваха водата в кафяво.

Община Варна обяви през юни м.г. ремонт с цел тръбата, която сега е положена по временно трасе по дъното на Варненското езеро, да бъде закопана под дъното на езерото, където трябваше да бъде още от изграждането си през 2011 г.

Преди това, през май 2020 г., десет месеца след като местните власти за пръв път са научили за аварията, започна ремонт на скъсаната тръба. Този ремонт беше възложен без конкурс на „Хидрострой“ АД, с която община Варна има рамково споразумение за строителство и ремонт на пътища, паркове и техническа инфраструктура. Фирмата избра за подизпълнител „Хидроремонт-ИГ“.

Стойността на проекта беше малко над 1 милион лева без ДДС, а срокът за изпълнение – три месеца, без обаче да се броят „дните с неблагоприятни метеорологични условия и невъзможност за работа в района на фарватера заради корабния трафик“. Местните власти задаваха по-амбициозни срокове в публичните си изказвания. Кметът на Варна Иван Портних спомена срок до 45 дни.

В крайна сметка обаче ремонтът се забави. Община Варна посочи като причина за това удълбочаването на плавателните трасета във Варненското езеро, извършвано от държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“. Срокът за завършването на удълбочаването е 700 дни от датата на започването на дейностите – 2 юли 2020 г. Тогава зам.-кметът на Варна Христо Иванов каза пред БНР, че след приключване на удъбочаването на Варненското езеро в района, в който ще се полага новата тръба за отпадни води, ремонтът ще може да продължи, като фирмата изпълнител ще трябва да доизкопае траншеята и да положи новата тръба. По думите му това трябваше да стане до ноември.

През септември обаче община Варна съобщи, че повредената тръба е подменена. Новата тръба не беше положена в изкопа, който беше подготвян три месеца, а на 25-30 метра от него и на дъното на езерото, а не под дъното, като причината беше именно удълбочаването на езерото. Тогава Общината съобщи, че след като удълбочаването в района на фарватера приключи, траншеята ще бъде прокопана и тръбата ще бъде преместена в нея.

Община Варна твърди, че в момента отпадните води минават по тръбата и достигат до пречиствателната станция при с. Тополи.

Между лятото на 2019 г., когато е установена аварията, и септември 2020 г., когато тръбопроводът беше положен по временно трасе, отпадните води на кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ са се изливали направо във Варненското езеро. Това се е случвало и при повредите през януари.

През тръбата преминават по 8,3 хил. куб. м отпадни води на ден. За целия период, през който тръбата е била подменена, това значи над 3 млн. куб. м фекални води.

Така се стигна до замърсяване, за което експерти казаха, че е унищожително за екосистемата в езерото. Институциите, заети с опазване на качеството на водите, отказаха да направят връзка между масовото измиране на риба през май 2020 г. и изливането на фекални води, но независими експерти смятат, че такава връзка има.