Партия "Възраждане" е на четвърто място по разходи за медии в предизборната кампания и се нарежда по този показател ведната след ГЕРБ, БСП и "Продължаваме промяната". "Възраждане" дава повече пари от ДПС и "Демократична България". Това показват данни от анализ на Института за развитие на публичната среда.
Най-голяма сума за медии официално е отделила ГЕРБ - 255 хил. лв. Следват БСП с 242 хил. лв. и "Продължаваме Промяната" със 147 хил. лв. Това означава, че трите коалиции формират около 50% от всички средства, вложени до момента за медийна реклама.
"Възраждане" са отделили 118 600 лв., ДПС – 86 116,67 лв. "Изправи се, България" са предвидили 48 940 лв. за медиите, "Българско национално обединение" - 33 320 лв., "Коалиция за теб, България" са предвидили 33 320 лв., а "Пряка демокрация" – 33 290 лв., с 10 лв. по-малко са отделили "Български национален съюз-НД".
"Движението на непартийните кандидати" са отредили 32 063,40 лв., "БСДД - Българския съюз за директна демокрация" – 31 658 лв.
"Демократична България" е предвидила 27 577,50 лв. за медии, а ПП "Правото" - 22 000 лв. НФСБ са отделили 20 998 лв., Партия МИР - 20 000 лв., а "Има такъв народ" - 18 100 лв. Партия КОД са предвидили 17 896,67 лв., "Български възход" - 17 530 лв., "АТАКА" - 12 500 лв., а ВМРО - 3886 лв.
Десет дни след началото на предизборната кампания подписаните договори между политическите формации и медиите възлизат на обща стойност от 1 255 230 лв. (без ДДС). За сравнение, два дни преди края на кампанията през ноември 2021 г., партиите бяха заделили за медии 1 759 585 лв. (без ДДС).
Част от политическите формации имат право на държавно финансиране под формата на медийни пакети. Размерът на тази помощ е от 5000 до 40 000 лв. и тя се предоставя за достъп до медийна реклама. Политическите субекти сами избират къде да се рекламират. Договорите им се одобряват от Централната избирателна комисия (ЦИК), която превежда средствата директно на медията. За настоящата кампания с решение на ЦИК са определени 17 партии, три коалиции и два инициативни комитета, към които ще се разпредели общата сума от 770 хил. лв. за медийни пакети.
Институтът за развитие на публичната среда посочва, че средствата за реклама в медиите са основното разходно перо в кампаниите, като за парламентарните избори през ноември 2021 г. те съставляваха 70% от всички разноски на партиите.
Десет дни след началото на кампанията седем формации и двата инициативни комитета не са обявили сключени договори с наблюдаваните от нас медии, посочват от ИРПС.
Медиите с най-много приходи след първите 10 дни от кампанията са БНТ с 248 хил. лв., следвана от "Евроком" с 246 хил. лв. и в-к "Стандарт" с 200 хил. лв. Двете големи частни телевизии у нас – bTV и Nova, се нареждат на 7-мо и 8-мо място, след вестниците "24 часа" и "Труд" и сайта Epicenter.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни