Жан-Люк Годар - френско-швейцарският режисьор, една от знаковите фигури на "френската нова вълна" в киното, почина на 91 години, съобщи френският вестник "Либерасион".

"Жан-Люк Годар, режисьор с многолико творчество, въплъщение на противоречията на едно изкуство в постоянно търсене, почина днес, 13 септември, на 91-годишна възраст.

Той оставя след себе си кариера, изпълнена с шедьоври и изключителни постижения, които го превръщат в легенда още приживе", пише френското издание.

Най-известен със своя привидно импровизиран стил на снимане, както и с непоколебимия си радикализъм, Годар оставя своя отпечатък с поредица от класики на големия екран през 60-те години на миналия век, преди да се наслади на неочакваното възраждане на кариерата си през последните години от своя живот с филми като "Социалистически филм" и "Сбогом на езика".

Роден в Париж през 1930 г., Годар израства в Нион, на брега на Женевското езеро в Швейцария. След като завършва местно училище, той се завръща в родния си град през 1949 г. Той намира своето естествено местообитание в интелектуалните "киноклубове", които процъфтяват във френската столица след Втората световна война, и съвсем закономерно се превръща в един от лидерите на "френската нова вълна". Той се запознава с бъдещи свои колеги режисьори като Франсоа Трюфо, Клод Шаброл и Жак Ривет и започва да пише за нововъзникналите филмови списания, включително "Кахиер дьо Синема" на критика Андре Базен, което скоро ще се превърне в едно от най-влиятелните културни списания на епохата. 

От самото начало Годар се опитва да утвърди своите вкусове в киното, защитавайки традиционните филми на Холивуд и възхвалявайки личности като Хауърд Хоукс и Ото Преминджър пред по-модерни фигури. Годар изпитва благоговение към Хъмфри Богарт, нещо, което си личи от режисьорския му дебют в пълнометражното кино "До последен дъх" - прожектиран за първи път през 1960 г. Заснет по улиците на Париж през 1959 г., с незначителна употреба на изкуствено осветление и сценарий, написан за един ден, "Без дъх" се превръща в истинско културно явление. Годар пък грабва приза за най-добър режисьор на филмовия фестивал в Берлин.

Той се затвърждава като един от най-великите кинотворци на епохата с поредица от основополагащи филми през 60-те години на миналия век. През 1960 г. е заснет вторият му филм "Малкия войник". Той внушава, че френското правителство толерира изтезанията. Затова е забранен до 1963 г. 

Но това е и филмът, в който Годар среща бъдещата си съпруга - актрисата Анна Карина. Тя участва в много от прочутите ранни продукции на режисьора. 

По време на драмата с отказа да бъде излъчван "Малкия войник" Годар създава най-известния си афоризъм: "Киното - това е истината 24 кадъра в секунда". Други от големите успехи през 60-те за Годар включват "Жената си е жена" (1961 г.), който е своеобразен реверанс към холивудския мюзикъл, екстравагантният, епичен "Презрението" (1963 г.) с участието на звезди като Мишел Пиколи, Бриджит Бардо, Джак Паланс и Фриц Ланг; и "Алфавил" (1965 г.) - странен хибрид между филм ноар и научна фантастика.

През 1965 г. Годар и Карина се развеждат. Последният им съвместен филм е "Произведено в САЩ", почит към американската криминална фантастика, която има проблеми с авторските права в САЩ. По това време Годар е навлязъл дълбоко сред революционните среди на епохата и неговото филмово творчество отразява това: той създава филмов колектив, кръстен на Дзига Вертов, съветския режисьор на "Човек с кинокамера", помага за отмяната на филмовия фестивал в Кан през 1968 г. в съпричастност със студентските протести в Париж и си сътрудничи с младия студент марксист Жан-Пиер Горин за създаването на филма "Всичко е наред" (1972 г.), разказващ за стачка във фабрика за колбаси с участието на Джейн Фонда.

През 1970 г. Годар среща режисьорката Ан-Мари Миевил, която ще стане негов редовен спътник, първо в работата, а впоследствие и в живота. Преди това се разпада вторият брак на французина - с актрисата Ан Виаземски, взела участие в друга класика в колекцията на Годар - "Китайката", която е изследване на студентските протести от 1967 г.

С напредването на 70-те години ярките политически и интелектуални позиции на Годар започват да губят своето въздействие и през следващите десетилетия творчеството му значително намалява. Все пак режисьорът демонстрира, че още го може с "Крал Лир" (1987 г.), пост-апокалиптичен фарс с участието на гангстер, наречен "Лиро".

"Възхвала на любовта" (2001 г.) бележи завръщането му в киното - той е представен в Кан. През 2010 г. излиза "Социалистически филм", който му печели Оскар за цялостно творчество. Както обикновено, когато са му присъждани награди, Годар не присъства лично да вземе отличието.

Филмът "Сбогом на езика" от 2014 г. му печели наградата на журито в Кан, а за "Книга на образите" (2018 г.), който също е избран за филмовия фестивал в Кан, Годар получава изработена за него "специална Златна палма".