Недвижимите имоти са сериозен актив и най-големите и емблематични сгради са търсени от инвеститорите. В. "Файненшъл таймс" е направил интересна графика, която показва селекция от едни от най-известните сгради и съоръжения в света за последния век. Те хвърлят светлина и за това как световната индустрия и инвестиционните тенденции са се развили през столетието.

Като се започне от проекти за създаване на заетост по време на Голямата депресия и се стигне до едни от най-големите бизнес сделки на 2014-2015 г., тези емблематични конструкции варират от луксозни мегапроекти до симбиоза между изкуство и архитектура, което се превръща в основна туристическа атракция. Най-старата сграда в схемата е мостът "Харбър бридж" в Сидни, чийто строеж е започнал през 1923 г. Най-новата е "Ту Уърлд трейд сентър" в Ню Йорк, която още не е построена.

Най-скоро смени собственика си лондонският небостъргач Корнишона, купен от бразилски милиардер за рекордна сума. Но повечето от включените в списъка сгради никога не са били обявявани за продан, което показва колко трудно е за инвеститорите да намерят подходящи първокласни обекти, в които да вложат парите си.

По реда на номерата:


1
Съоръжение: Мостът "Голдън Гейт"
Местоположение: Сан Франциско, САЩ
Построено: 1933-1937 г.
Собственик: Държавната агенция Golden Gate Bridge, Highway and Transportation District
Цена на изграждане: $27 млн.
Продадено за последно: Не е продавано

Днес символ на бурно развиващата се технологична икономика на Сан Франциско, мостът първоначално е бил емблема на икономическия упадък. Създаден е през Голямата депресия, за да осигури заетост, но впоследствие става пример за това как инвестицията в недвижима собственост може да стимулира икономиката.

За градежа му не са използвани държавни пари - финансиран е от облигационна емисия за $35 млн., която е изкупена изцяло от "Банк ъф Америка", след като не се намират други инвеститори.

Емисията е изплатена през 1971 г., като приходите от такси за преминаване на моста са платили $39 млн. лихви плюс главницата от $35 млн.

2
Сграда:
Музеят за съвременно изкуство в Нитерой.
Местоположение: Рио де Жанейро, Бразилия
Построена: 1991-1996 г.
Собственик: Община Нитерой
Цена на изграждане: Неизвестна
Продадена за последно: Не е продавана

Музеят, известен още и като МАС, е пример за това как сградите могат да станат туристически атракции. Галерията с форма на летяща чиния е по проект на Оскар Нимайер (1907-2012 г.), най-известният архитект в страната, като се превръща в емблема на развитието на страната като световна икономическа сила.

Неговото откриване през 1996 г. предзнаменува прерязването на лентата на друго чудо на изкуството и архитектурата - проектирания от Франк Гери Музей за модерно изкуство "Гугенхайм" в Билбао, Испания.

3
Сграда: "Уилис Тауър" (Преди - "Сиърс тауър")
Местоположение: Чикаго, САЩ
Построена: 1970-1973 г.
Собственик: Джоузеф Читрит и други инвеститори
Продадена за: $840 млн.
Продадена за последно: 2004 г.

Една от най-разпознаваемите сгради в света, която е желана за офис от много компании. Беше прието кулата да се именува на този, който наеме най-много площ в нея. Но това се смени през 2009 г., когато застрахователят "Уилис" получи правата сградата на доси неговото име, въпреки че зае само 3 от общо 108-те ѝ етажа.

Сграда: "Ту Уърлд трейд сентър"
Местоположение: Ню Йорк, САЩ
Построена: Още не
Собственик: Американският милиардер Лари Силвърстийн
Цена на изграждане: Неизвестна
Продадена за последно: Не е продавана

Заместващата сграда за втората от разрушените от рерористична атака кули близнаци, още не е издигната. Основите ѝ бяха положени през 2010 г., но Силвърстийн смята да намери достатъчно наематели, преди да завърши проекта.

Паузата показва трудността за инвеститорите да издигнат мегасгради. Много е важно да се нацели икономическият цикъл, за да могат да се постигнат добри наемни нива.

5
Сграда: "Уан Уърлд трейд сентър", известен още и като "Фрийдъм тауър"
Местоположение: Ню Йорк, САЩ
Построена: 2006-2014 г.
Собственик: Пристанищните власти на Ню Йорк и Ню Джърси
Цена на изграждане: $3,9 млрд.
Продадена за последно: Не е продавана

Построен на мястото на първата от кулите, разрушени при терористичните атаки от 11 септември 2001 г., небостъргачът отвори врати през есента на 2014 г. Конструкцията на най-високата сграда в западното полукълбо беше много скъпа сага. Първата серия от дизайнерски идеи не се хареса, вторият кръг беше спечелен от Даниел Либескинд, но и неговото предложение претърпя ред промени.

Новата метростанция под комплекса заслужи титлата за най-скъпа в света с цената си от невероятните $4 млрд. заради постоянно променящите се планове за сигурност и конструкция.

6
Сграда: "Сейнт Мери Екс 30" (Корнишона)
Местоположение: Лондон, Великобритания
Построена: 2001-2003 г.
Собственик: Бразилският милиардер Жозеф Сафра
Продаден за: 726 млн. лири стерлинги
Последна сделка: Ноември 2014 г.

Корнишона стана символ на финансовата криза, след като през 2009 г. беше обявен в несъстоятелност, но после се превърна в знак на възхода на цените на лондонските имоти, след като синдиците го продадоха за рекордните 726 млн. лири стерлинги.

Новият собственик смята да вдигне наема и да намери нови клиенти, за да оправдае високата цена, която плати за неособено голямата сграда.

 

7
Сграда: "Уан Канада скуеър"
Местоположение: Лондон, Великобритания
Построена: 1988-1991 г.
Собственик: "Кенъри уорф Груп"
Цена на изграждане: 624 млн. лири стерлинги
Продадена за последно: Не е известно

Апетитът на инвеститорите за имоти, подпомогнат от търсенето на по-висока доходност, означава и че се гласят все по-големи сделки. Най-яркият пример е съвместната оферта на Катарската инвестиционна администрация и канадския фонд "Брукфийлд" за компанията "Сонгбърд", която е собственик на бизнес квартала "Канари уорф".

Акционерите в "Сонгбърд" още обсъждат офертата от 2,6 млрд. лири стерлинги, която ще им даде контрол върху "Уан Канада скуеър" и други небостъргачи в района.

 

8
Сграда: "Комерцбанк Тауър"
Местоположение: Франкфурт, Германия
Построена: 1994-1997 г.
Собственик: "Комерцбанк"
Цена на изграждане: 600 млн. германски марки
Продадена за последно: Не е продавана

Първият "зелен" небостъргач в света беше сред лидерите в тенденцията за обръщане на внимание на значението, което големите сгради имат върху въглеродните емисии. След транспорта и производството на енергия, сградите са едни от най-големите източници на парникови газове. И докато правителствата по цял свят затягат екоизискванията, сградите, които са евтини за експлоатация и отговарят на стандартите, увеличават своята стойност.

 

 

9
Сграда: "Петронас Тауърс"
Местоположение: Куала Лумпур, Малайзия
Построена: 1993-96
Собственик: KLCC Property Holdings, публичен тръст за инвестиции в недвижими имоти
Цена на изграждане: $1,6 млрд.
Продадена за последно: Не е продавана

Недвижимата собственост постепенно се развива от алтернативен актив към масова инвестиция. Затова и много собственици или оператори на сгради стават публични компании. Но през последните 6 месеца цените на KLCC падат.

 

 

 

10
Сграда: "Бурж Ал Араб"
Местоположение: Дубай, ОАЕ
Построена: 1994-1999 г.
Собственик: Хотелската верига "Джумейра", която е част от "Дубай Холдинг"
Цена на изграждане: $650 млн.
Продадена за последно: Не е продавана

Страните с излишни пари в брой трябва да строят сами своите активи. Конструкцията на хотела от "Дубай холдинг", който е собственост на владетеля на Дубай, даде старт на още много лъскави и амбициозни проекти.

Мегапроектите доведоха до имотен бум в Дубай, но балонът се спука по време на финансовата криза.

 

11
Сграда: "Фироз Джиджибой Тауърс"
Местоположение: Мумбай, Индия
Построена: 1980 г.
Собственик: Бомбайската фондова борса
Цена на изграждане: Неизвестна
Продадена за последно: Не е продавана

Построен за дом на Бомбайската фондова борса, небостъргачът стана символ на индийския финансов сектор. Местната борса се развива отлично през последните години, като инвеститорите смятат, че премиерът Нарендра Моди, ще продължи икономическите реформи.

 

12
Сграда: "Ейч Ес Би Си Билдинг"
Местоположение: Хонконг
Построена: 1983-1985 г.
Собственик: Банката Ейч Ес Би Си
Цена на изграждане: $780 млн.
Продадена за последно: Не е продавана

Известният британски архитект Норман Фостър стъпи с небостъргача на международната сцена, защото това е първият му проект извън Обединеното кралство. Финансовият бум на 80-те години на миналия век доведе до появата и на т.нар. стархитекти - архитекти, които заради известността си получават големи проекти по света и създават сгради, които стават символи на градовете, в които са построени.

13
Сграда: "Ориентъл пърл тауър"
Местоположение: Шанхай, Китай
Построена: 1991-1994 г.
Собственик: "Шанхай Ориентъл пърл груп"
Цена на изграждане: Неизвестна
Продадена за последно: Не е продавана

Трансформацията на крайбрежната улица в Шанхай през последните три десетилетия е един от най-ярките примери за превръщането на Китай в един от най-големите глобални пазари на имоти. От 1990 г. районът Луяцъ, разположен срущу историческия Бунд, израсна от област на ниски складове и фабрики, до най-известната в Китай концентрация на небостъргачи.

"Перлената кула" беше първият, и все още, е най-разпознаваемия обект.

 

 

14
Сграда: Операта в Сидни
Местоположение: Сидни, Австралия
Построена: 1959-1973 г.
Собственик: Правителството на Ню Саут Уелс
Цена на изграждане: 102 млн. австралийски долара
Продадена за последно: Не е продавана

Хубавите неща стават трудно, това е мотото на екипа, който построи емблематичната сграда. След поредица от закъснения, конструктивни проблеми и политически сблъсъци, сградата извисява снага 14 години след първата копка.

Освен един от най-известните символи на Австралия, операта в Сидни стои и като предупреждание за инвеститорите - превръщането на мечтите в реалност понякога е скъпо удоволствие.

 

15
Съоръжение: "Сидни Харбър бридж"
Местоположение: Сидни, Австралия
Построено: 1923-32
Собственик: Правителството на Ню Саут Уелс
Цена на изграждане: 10,1 млн. австралийски долара
Продадено за последно: Не е продавано

Мостът от времената на Депресията е финансиран с държавен заем и с таксата за преминаване е трябвало да бъдат изплатени парите. След като това става през 80-те години на миналия век, таксата не е премахната, за да може с нея да се финансира построяване на 2,3-километровия тунел под залива, за да се намалят задръстванията по моста.

Но за разлика от моста, тунелът е публично-частен проект на стойност 670 млн. австралийски долара.