Само за две години - в периода от 2019 г. до 2021 г., български производители са успели да изнесат на европейските пазари стока за над 150 млн. лв. с помощта на LIDL България. Това е голямата новина от днешното представяне на резултатите за износа на стоки в европейската мрежа на гиганта, който оперира на родния пазар вече 12 години. 

На специално събитие бяха представени историите на 10 уникални български продукта, които благодарение на усилията на хората, стоящи зад тях и на партньорите от LIDL успяват да завладеят нови пазари и да представят страната ни там, където преди това ни е нямало. И то по най-добрия начин - чрез вкуса.

Историите са вдъхновяващи и затрогващи, истории на успеха и на бъдещето. Интересното: по време на представянето им и по време на цялото събитие нито един бизнесмен, предприемач или мениджър не спомена думата... държава. Колкото и странно да звучи - някои се справят и без да искат помощ от нея. 

Но за това после. 

Развитието 

В момента цели 58 родни компании изнасят своята продукция във всички 27 страни от ЕС в мрежата на LIDL. Те представят общо 252 различни продукта и общата сума на износа само за две години - една, от които е пандемичната 2020 г. - стойността на оборота достига до невероятните 150 млн. лв.

Числото е още по-впечатляващо като се погледнат резултатите от предишните периоди на износ. Първият такъв се осъществява през 2012 година, когато едва 8 родни компании успяват да покрият критериите за достъп до европейския пазар. През 2015 година броят на предприятията ни, които изнасят в мрежата на LIDL, вече е достигнал 17 с общо 27 различни артикула и оборот от 8,1 лв. 

2018 година показва нов завиден растеж с 37 компании в списъка, 126 продукта и оборот от над 30 млн. лв. И така до 2021 г., за която важи вече написаното - 150 млн. лв. и присъствие във всяка една страна от ЕС. 

"Вече 10 години Lidl осигурява на българските производители възможности за развитие и реализация не само у нас, но и на външните пазари. Дори през пандемичната 2020 г. успяхме да  запазим двуцифрен ръст на износа, въпреки предизвикателствата. Само за последните 3 години (2019-2021 г.) ръстът в експортния оборот на българските производители е над 110%. Всичко това е принос не само за развитието на самите компании – ръст в производство, персонал, конкурентоспособност като цяло. Тези резултати се превръщат в двигател за растеж и принос към българската икономика“, заяви днес Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

За къде изнасяме? 

За периода 2019-2021 г. страната с най-голям дял – 36%, в експортния оборот, реализиран в европейската търговска мрежа на Lidl, остава Румъния. За тези 3 години 34 родни производители са реализирали износ на 89 различни продукта на обща стойност 55 млн. лв., като най-продаваният продукт в северната ни съседка е пълнозърнест хляб със семена.
 
Сред топ 5 държавите по размер на износа се нареждат Гърция с оборот в размер на 32 млн. лв., което е 21% от общия оборот, Германия  с 11,5% от оборота, Сърбия с 8,4% и Унгария с 9 млн. или 6% от реализирания оборот за последните 3 години.

Историите на успеха 

10 истории, 10 успешни примера за чисто български компании, произвеждащи чисто български продукти, които са вече наложени на европейския пазар в мрежата на LIDL. 

Ето ги и тях: 

БЕЛЛА България - най-големият производител на хранителни продукти в страната. Компанията е водещ партньор на Лидл България вече близо 12 години. В последният период - от 2019 г. до 2021 г. - Белла България е увеличила обема на своя износ 2,2 пъти, изнася в общо 17 страни, най-много - в Румъния. 

Веселина Трейд - компания за висококачествени охладени салати за българския пазар. Работят с LIDL вече 10 години, а обемът на износа им е нараснал с 1,6 пъти само за последния отчетен период. Изненадващото - очевидно нашите съседи в Румъния обожават произведената в България... руска салата!

Виктория Нутс - компанията зад марката Rois или онези хрупкави ядки, които всички познаваме. Victoria Nuts е една от българските компании, които вече две години участват в специалната серия на Deluxе, която можеш да откриеш по Коледа и Великден в магазините на LIDL. Но не това е най-важното, защото поглед към растежа на износа на компанията показва... забележителните 37 пъти увеличение на обема за последните две години. Найс, а? 

Випера - семеен бизнес за производство на миещи и почистващи препарати. Малка компания, дори за размерите на България, но и компания, която отказва да се примири с посредствеността, компания, която залага на качеството и получава най-важните сертификати за качество от Германия. Е, явно има резултат, защото днес Випера изнася в три държави и е увеличила обема на износа 1,5 пъти. 

Джени Ово - Близо 120 млн. яйца годишно – това е продукцията, която реализира компанията. Фирмата изнася най-вече за Румъния и е вече напълно наложен търговец в магазините на LIDL там с годишен растеж на обема на износ от 1,6 пъти. 

Млечни продукти - предприятието произвежда богато разнообразие от кисело и цедено кисело мляко, сирене и кашкавал. Иновациите и качеството позволяват да изнася в 13 страни в Европа и да покаже на Сърбия къде се прави истинското мляко...защото именно съседите ни купуват най-много от тях!

Нухелт - компания, създадена през 2016 г. от професионалисти с 25 години опит в хранителната индустрия, водени от страстта за създаване на иновативни продукти. Звучи малко високопарно, но пък за да изнасят в цели - забележете - 20 страни в Европа и да правят растеж на обема износ от 2,5 пъти - явно има защо. 

Смарт органик - една от водещите компании за производство и дистрибуция на био храни в България. Стартира с малко магазинче за био храни и постепенно разраства дейността си, осъзнавайки, че може сам да произвежда високото качество, което иска да предложи. Малкото магазинче вече е в историята, но не и износът за 15-те държави в Европа в мрежата на LIDL, които очевидно се спукват да купуват продуктите им, защото растежът на износа само за 2019 - 2021 г. е цели 4,5 пъти. 

Тандем - Попово - любимият ни представител, защото фирмата произвежда над 35 продукта от прясно свинско месо и месни заготовки, говеждо месо, младо телешко месо, Black Angus говеждо месо от САЩ, както и агнешко месо. Максимата им е, че не биха продавали нещо, което самите те не биха купили и ние им вярваме, защото месото им е признато за премиум клас, а растежът на износа... е фрапиращите 40 пъти за последните две години.

Няколко истории на успеха, но не всички. Всяка година броят на компаниите, които растат заедно с LIDL се увеличава, България в Европа се увеличава. Това са историите на предприемачи по дух и по действия, хората, които никога не се отказват, които гледат напред и никога, никога няма да чуете да искат нещо от държавата. Те градят държавата. 

Защото България може повече, както казаха всички те днес.