Нарастващите нива на затлъстяване ще струват на световната икономика 3,3 процента от нейния БВП до 2060 г., като особено осезаемо ще забавят развитието на страните с ниски доходи, сочи проучване на сп. "Би Ем Джей Глоубъл хелт" (BMJ Global Health), цитирано от Франс прес.

Това е първото световно изследване за икономическото отражение на затлъстяването, като в него са включени различията в отделните страни, информира БТА.

Това заболяване, определяно от индекс на телесната маса (ИТМ) на равнище над 30 при хора над 18 години (над 25 при свръхтегло), може да предизвика сърдечни заболявания, диабет и рак.

В световен план близо две трети от хората над 18 години вече са със свръхтегло или със затлъстяване, а през 2060 г. се очаква те да бъдат трима на всеки четири човека, изтъкна основната авторка на изследването Рейчъл Нюджент извън официалната програма на Общото събрание на ООН.

В момента затлъстяването струва годишно 2,2 на сто от световния БВП. Най-голямо разрастване се очаква в страните с ниски доходи.

Най-висока ще бъде цената за Китай, САЩ и Индия в абсолютно изражение - съответно 10 трилиона долара, 2,5 трилиона долара и 850 милиарда долара годишно до 2060 г.

Но пропорционално на икономиката най-засегнатите страни включват Обединените арабски емирства (ОАЕ), където затлъстяването ще струва 11 процента от БВП, и Тринидад и Тобаго, с 10,2 на сто.

В доклада са анализирани едновременно преките разходи (медицински грижи), така и непреките (преждевременна смърт, спад на производителността).

Нарастването на населението и на икономиката на дадена страна са основните двигатели за разпространението на затлъстяването. Със забогатяването на страните, хранителните режими се променят и включват все повече преработени продукти.

Ключов фактор в някои страни е и застаряването на населението, тъй като по-възрастните хора по-трудно отслабват.

Възможни са различни отговори на проблема, според Франческо Бранка от Световната здравна организация (СЗО). Например ценови политики, при които се облагат с допълнителни такси храните, които най-много допринасят за затлъстяването, като много мазните и захарните продукти.

Сред другите мерки са етикетите, които дават по-добра информация на потребителите, по-голямата превенция и по-добрият достъп до лечение.

В анализа се изтъква, че икономическата цена, свързана със затлъстяването, не се дължи на индивидуално поведение, а е по-скоро резултат от въздействието на социални и търговски приоритети.