Само при два лота от магистрала "Тракия" - от Стара Загора до Нова Загора и от там до Ямбол, липсват десетки сантиметри от конструктивно изискуемото на пътното платно. И това говори само количестветото изследване на проби от единствената ни готова магистрала.

Тепърва ще се изследва качеството на вложените материали. 

Леглото на пътя вече е мокро и то предвещава нови компрометирания, както и не е известно кой ще поеме ремонта - и двата лота са пуснати в експлоатация през 2012 г. и вече са извън гаранция.

Това са само някои от нещата, които изнесоха на съвместна пресконференция министърите на благоустройството Иван Шишков и на вътрешните работи Иван Демерджиев.

Арх. Шишков изреди числа от взети ядки (проби) - където при заложени общо 1,2 м дебелина на пътя и 220 мм общо на асфалтовото покритие, са полагани много по-малко. А целият път на места е "висок" 88-89 см вместо 1,20 м.

Първият лот, за който се говори днес, е на стойност 4,335 млн. на километър, а вторият - 3,753 млн./км.

Шишков обърна внимение, че само строителният надзор на отсечката до Ямбол е имал договор за над 1 млн. лв. И му е странно как така си взел 1 млн лв. за надзор, а не си видял, че магистралата се изгражда с по 30-40 см по-малко - по вертикала.

Друга ядка, показана днес пред журналистите, показва че асфалтът е 164 мм, при зададени 220 мм по проект.

"Очевидно има проблем и с качеството на материалите: имаме овлажняване на леглото на пътя – на самата конструкиця, на самия път", поясни Шишков.

Той повтори, че изследването им засега е само количествено - още се чакат качествените анализи какво е влагано в аутобана.

И изчисли:

Ако на първия лот липсват 17,5% от пътя, прехвърлено в пари - това е 21.6 млн. лв. В другия лот липсват 12,5 % от пътя прехвърлено в пари - 17,5 млн. лв. Това е само количествено – не и качество!

Загубите са 40 млн. но те са много по-големи, защото този път ще трябва да бъде основно ремонтиран", обяви регионалният министър.

Колегата му Демерджиев поясни, че въпросните „ядки” са били предадени на Института за пътища и мостове към АПИ за изследване. От пробите веднага се вижда, че декларираните работи са много по-малко, но "и вложените материали изглеждат и с много лошо качество”.

Той дори каза, че се оцапал от "нещо черно" - пепел, която изобщо няма място в строителството на аутбани.

"Интересно е защо този анализ, който ние направихме, никой друг не го е правил", каза още Иван Шишков.

А колегата му Демерджиев наблегна:

"Състоянието на тези два лота дава отражение върху това, което се случва по пътищата!"

И той попита - как така нито една институция "не е намерила сили и смелост, и необходимост да провери какво е вложено в "Тракия".

Шишков даде пример и с друг "номер" на предишните власти - като "текущи" ремонти са се възлагали неща, които имат всички характерни признаци на основен ремонт.

Показа снимки от пътя Юндола-Лъки, където "текущият" ремонт представлява чисто нов път, при това с раширение от 1 метър. Тези основни ремонти са без нужните разрешителни и пускане в експоатация.

"Освен много финансови въпроси той задава и други въпроси - този път как е изграден колко ще може да го ползваме", даде премир Шишков.

47 проекта по думите му са пуснати, като е било напълно ясно още при възлагането, че ще се прави основен ремонт. Общо 284 км са направени така, смята шефът на МРРБ.

18 обекта или общо 282 км пък са минати като „текущи“, но с признаци на основни ремонти

Дори на Тракия е правен уж „текущ ремонт", който е основен - но без разрешение за строеж и без разрешение за ползване.

Демерджиев напомни познатата "схема": държавната "Автомагистрали" получава поръчката инхаус, тя обаче сключва с частни дружества договори "за доставка на материали и наем на техника". Сключвайки договор за наем, се губят гаранциите.

А парите се разплащат и се изпаряват по верига от фирми. Така и той - като предшественика си Бойко Рашков, даде пример, че единте пари са проследени до хотел.

"Аз не мисля, че тези средства, вложени в строежа на хотела някога могат да бъдат използвани за строежа на АМ "Хемус", каза Демерджиев.

Той се зачуди защо ревизионни производства, възложени още през лятото на 2021 г. - които трябва да проследят парите, още не са готови.