Растежът на потребителските цени в САЩ на годишна база се забави през октомври по-рязко от очакваното до 7,7% от 8,2%, показват последните данни на Департамента по труда. Въпреки това инфлацията остава достатъчно висока, за да се запази политиката на Федералният резерв на по-нататъшно повишаване на лихвите, но вероятно не толкова агресивно, пише БНР. 

Индексът на потребителските цени (CPI) в САЩ се повиши през октомври с 0,4% спрямо септември, когато също нарасна с 0,4%, докато очакванията бяха за по-силен растеж с 0,6 на сто.

Спрямо година по-рано (октомври 2021 г.) американската потребителска инфлация се забави рязко до 7,7% от 8,2% през септември, като това е най-слабото нарастване на потребителските цени от януари 2022 г. насам и под осредните прогнози на финансовите пазари за инфлация от 8 на сто.

През юни годишната инфлация в САЩ скочи до 40-годишен връх от 9,1% (най-висока инфлация от ноември 1981 г. насам).

В същото време основната инфлация (изключвайки волатилните цени на храните и на енергията) нарасна през октомври с 0,3% спрямо септември, когато се повиши с 0,6% и се забави на годишна база до 6,3% от 6,6% месец по-рано, когато достигна най-високо ниво от август 1982 г. насам. Очакванията бяха за по-силно нарастване на основната инфлация с 0,5% на месечна  с 6,5% на годишна база.

Забавяне на инфлацията през октомври се дължи на по-слабото нарастване на енергийните цени със 17,6% спрямо година по-рано след тяхно повишение с 19,8% през септември. По-слабото повишение на енергийните цени през октомври е в резултат на нарастване на цените на бензина със 17,5% годишно след повишение с 18,2% през септември и на цените на тока с 14,1% след техен растеж с 15,5% месеца по-рано. В същото време обаче цените на другите горива (мазут, дизел) скочиха с 68,5% на годишна база след тяхно повишение с 58,1% месец по-рано.

Известно забавяне на ценовия растеж имаше и при хранителните стоки, които поскъпнаха през октомври с 10,9% на годишна база след повишение с 11,24% през септември, докато цените на коли и автомобили втора употреба се повишиха с едва 2% след ценови ръст със 7,2% през предходния месец.