"За момента въпреки това че днес Европа вече не може да получава нефт от Руската федерация, а нефтът, който е получила до вчера, ще може да го продава като готови продукти до 5 февруари, цените са стабилни на фона на последните 2 седмици и понижението от двете седмици. Днес сутринта котировките отново са с тенденция към намаляване. По всичко личи, че може би ще посрещнем Коледните празници с цени по-ниски от тези в ноември, по колонките на българските бензиностанции."

Това заяви председателят на  Българската петролна и газова асоциация Живодар Тодоров пред БНР по повод на влезлия в сила таван на цените на руския петрол и забраната за внос по море за Европа. Той бе помолен за коментар за това какво ще се случи с цените в близките месеци. Въпреки че по празниците асоциацията очаква понижение, Тодоров подчерта, че след Нова година може да има ново повишение, но "това зависи много фактори".

Той обясни, че от 1 януари бензиностанциите няма да дават помощта от 25 стотинки на литър гориво, които отпускаше държавата, а подпомагането ще става по друг начин, който предстои да реши правителството.

"Търсят се конкретни групи, които да получат дали ваучери за гориво, дали суми, които да харчат за транспортни нужди, дали суми, които да потребяват както намерят за добре - ресурсът ще бъде определен от свръхпечалбата, която би трябвало да заплати рафинерията в Бургас със своята дейност от 1 януари", посочи той.

До март "Лукойл" няма да спре работа, изказа мнение Терзев, но добави, че ако бъде преустановена доставката на руски нефт, тогава ще възникне период от 3 до 6 месеца, в който ние ще трябва да намерим нефт и той трябва да е на добра цена. 

Терзиев обясни как реагират пазарите на тавана на руския петрол:

"Странно реагират. Дизелово гориво няма като предлагане, има недостиг в региона и в Европа. Цените падат, което аз си обяснявам само с едно – това вече не е търговия, това е политика на световно ниво. Това, че един продукт го няма, когато световните лидери са решили, че цената ще бъде понижена, то става с явно непазарни механизми. В този аспект – цените всеки ден са проекция на слухове, на решения и на алтернативни оценки какво би било в следващите месеци".

По думите му проблемите ще бъдат усетени скоро и в България, въпреки че страната ни получи дерогация за вноса.

"Турция с всички нейни съседки и по-близки държави, източно от нас, ще могат да потребяват. От друга страна – не съм чул те да са част от пределните цени. Това ще доведе Турция и турските рафинерии в алтернативни доставчици на горива от руски суровини, които много лесно могат да бъдат представени на европейския пазар, който явно ще е по-скъп. Това поставя в риск нашия сектор, а от друга страна – е алтернатива за доставка."