Министър-председателят Бойко Борисов има лични наблюдения колко човека пътуват във влака за Банкя и кои са. Това става ясно от стенограмата от последното заседание на МС, където бурно се обсъжда проблемът със закъсалите БДЖ.

Борисов напомня на транспортния министър Ивайло Московски, че предшественикът му от времето на червеното правителство Петър Мутафчиев казал, че със 140 млн. ще оправи държавните железници.

"Днес мисля да го поканя, след като гарантира, че може да влезе в 140 милиона, да го поканя за управител на „Пътнически превози“ и ако успее, ще си скъсам дипломата и ще си подам оставка", зарича се Московски, след като премиерът го е попитал какво става с БДЖ.

БОЙКО БОРИСОВ: То най-интересното беше, че каза, че ни купили хубавите влакове, а всъщност те са ги взели, без да ги платят и тези 40 милиона, които ги прехвърляме в трансфера, са да плащаме „Сименс”-ите (става въпрос за прословутите мотриси "Дезиру", които, както е известно, още не са платени, б.р.).

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: За да се влезе в тези 140 милиона… Миналата година дружеството е на 15 милиона оперативна загуба, може и повече да стане, защото още не са готови пълните разчети, и 25 милиона неремонтиран подвижен състав, за което в момента аз имам предписание цялата серия 32 локомотива да ги спра от движение, защото вече са опасни, хора могат да загинат. Това ще го направя. Там са им 40-те милиона, които твърдят, че са ги спестили: в оперативна загуба 15 милиона на дружеството към днешна дата и 25 милиона неизвършени ремонти. Така че, ако това е влизане в рамките на 140 милиона, мога и аз да го направя – догодина ще е 30 милиона оперативната загуба и 50 милиона неремонтиран подвижен състав, което са глупости общо взето.

Мутафчиев да заповяда, днес ще му разпиша заповед за управител, да управлява „Пътнически превози“, да се вмести в този бюджет и щом успее, да му е честито.

Тук Борисов напомня, че предния ден е разпоредил Министерството на финансите да даде 40 млн. на БДЖ

"Тези 40 милиона, между другото, са едни хипотетични пари, които не съществуват към днешна дата, дори да са разписани в бюджета, защото те са държавна помощ и докато Брюксел не разреши нотификация, ги няма. Ако ги има, дайте ми ги днес. Преведете ми днес държавната помощ 40 милиона. Аз твърдя, че ги няма", реагира Московски.

Тук с реплика към Московски се намесва зам.финансовият министър Кирил Ананиев:

Господин министър, не трябва да има нотификация. Ние сме записали в Закона за бюджета „становище на Европейската комисия”. Това е една много по-лека форма.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Дайте ми ги в субсидията. Така както сте ги записали, не може да ми ги дадете.

КИРИЛ АНАНИЕВ: Това е процедура, която трябва да я приключим с Европейската комисия и след като получим от нея…

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Приключете я.

КИРИЛ АНАНИЕВ: Ще я приключим.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Кога?

КИРИЛ АНАНИЕВ: В близко време.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Колко близко?

КИРИЛ АНАНИЕВ: Има си определени такива взаимоотношения…

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Дайте срокове. Аз утре трябва да спра още 90 влака. Кажете ми кога ще приключите нотификацията, за да ги взема?

КИРИЛ АНАНИЕВ: Вие знаете как се работи с Европейската комисия и не може да им налагаш срокове на тях.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: А вие знаете ли как се работи с железничарите?

КИРИЛ АНАНИЕВ: Знаем много добре.

Тук премиерът мъдро се намесва, че последното никак не е просто и че е разпоредил срещи със синдикатите и железничарите. 

"Действително има влакове, които возят по пет-шест човека, а сто тона ги разкарват напред-назад. Алтернативен транспорт, ако има, ще е по-евтино, или съответно има места, където трябва да се разредят. Линия по линия гледайте, защото много е лесно така да се изказваш, да кажеш „свикнали сме да има влакове“. Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато", показва познания в материята Борисов.

Московски все пак пояснява, че никъде няма да остави дестинации с липса на жп транспорт, а само ще има "разреждане".

БОЙКО БОРИСОВ: Обяснявайте го по-надлежно и не им давайте да говорят глупости, нали, че купили влакове, защото 300 милиона ни висят да се плащат, не са платени от 2006 г. През 2006 г. са ги „купили“, в смисъл, взели ги и до момента не се плащат. А можеш ли да купиш нещо и да не си го платиш, да чакаш. Все едно днес да ги купим и да чакаме някой ден друг да ни ги плати.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: То няма покупка, има доставка.

БОЙКО БОРИСОВ: Всъщност са направили неплатена доставка, която, сега, като тръгнем да изплащаме, веднага пада, те трябва отнякъде да се вземат. А тези влакове вече са на по няколко милиона километра. А 2006 г. говореха за излишъци, ако си спомняте, излишъци милиарди, по три-четири милиарда накрая излишъци. Като има излишъци, защо не си ги платите?!