• Близо една пета от българите са се возили при шофьор, употребил алкохол.
  • 37% са ставали свидетели как техен близък или познат сяда зад волана след употреба на алкохол или наркотици.
  • 275 хиляди българи признават, че са се качвали да шофират в нетрезво състояние.

Всичко това става ясно от проучване на „Тренд" по поръчка на вестник „24 часа", посветено на нагласите на българите спрямо шофирането в нетрезво състояние. Изследването е реализирано в периода между 1 и 8 декември 2022 г. чрез пряко полустандартизирано интервю "лице в лице" с таблет сред 1005 души на възраст 18+.

Според участниците в проучването трите водещи фактора за пътни инциденти в страната са превишената скорост (27%), но веднага след това анкетираните подреждат като второ и трето - шофирането под въздействие на алкохол (24%) и шофирането след употреба на наркотици (17%).

(Официалната статистика на МВР е малко по-различна. Според нея в челото при тежкия травматизъм - ПТП със загинали и ранени са превишена скорост при общо ограничение, превишена скорост при ограничение със знак, неспазване на дистанция и неправилни маневри. Чак тогава следва употребата на алкохол, бел. ред. на Клуб Z).

Въпреки, че шофирането в нетрезво състояние се отчита като водещ рисков фактор, близо една пета от българите признават, че им се е случвало да се качат в автомобил, управляван от техен близък или познат, който е употребил алкохол. Това е валидно в по-голяма степен за мъжете (25% от тях), както и за една четвърт от по-младите на възраст между 18 и 39 г.

Приблизително четири от десет българи (37%) са ставали свидетели на това как техен познат, приятел или роднина сяда зад волана след употреба на алкохол и/или наркотици. Това се е случвало значително по-често на мъжете (45%), както и на половината от най-младите във възрастовата група между 18 и 29%.

275 хиляди българи (5%) признават, че те самите са се качвали да шофират в нетрезво състояние.

Като най-често оправдание за това лицата посочват, че са се чувствали добре, или че пътуването е било за кратко разстояние.  

Мнозинството от българите (86%) счита, че са необходими законодателни промени, с които да се увеличи размерът на наказанието при шофиране под въздействие на алкохол и/или наркотици. По-строгите наказания се свързват с намаляване броя на инцидентите – 89% са по-скоро или напълно убедени в това.

Същевременно се наблюдава консенсус по отношение на мнението, че към момента държавата не се справя адекватно с  нарушителите на закона – 94% споделят това напълно или донякъде.

Категорично доминира мнението, че шофирането под въздействие на алкохол е рисковано, независимо от употребеното количество – 96% са напълно или по-скоро съгласни с това. Още по-категорична е оценката за шофирането под въздействието на наркотици – 98% са напълно или по-скоро убедени, че то е опасно, независимо от употребения вид и количество.