Производството на автомобили в Русия през 2022 г. е спаднало с 60 процента до исторически минимум от 620 000 коли, пише на сайта си Радио "Свобода", позовавайки се на статистика от парламентарни изслушвания в Съвета на федерацията.

Предишният най-лош годишен резултат - 729 000 коли през 2009 г. - беше следствие на финансовата криза и резкия спад на търсенето. В други години никога не са били произвеждани по-малко от 1 милион коли , според руската статистическа служба Росстат.

След нахлуването в Украйна най-големите международни автомобилно концерни спряха производството си в Русия. Някои свързаха това пряко с войната, други се позоваха на свързани с нея логистичните проблеми. Повечето европейски, американски и японски производители обявиха, че напускат руския пазар.

Производството си в Русия спряха по-конкретно заводът Avtotor, който сглобяваше BMW, заводите Hyundai и Toyota в Санкт Петербург и два завода на Volkswagen. Московският завод на Renault и контролният пакет акции на производителя в най-големия автомобилен производител в страната АвтоВАЗ бяха прехвърлени на държавата срещу две рубли. Освен това много големи фабрики за автомобилни компоненти бяха затворени.

Руското правителство трябваше да разреши производството на "опростени" модели автомобили, направени по стандартите от 90-те години. На фона на напускането на западни и японски производители, десетки китайски производители навлизат на пазара, автомобилни производители от Иран и Виетнам обявиха планове да започнат продажби.