Преди дни Германия се обяви в последния момент срещу планираната от ЕС забрана за продажбата след 2035 г. на нови автомобили, изхвърлящи въглероден диоксид в атмосферата. Берлин настоява да бъде разрешено и след тази година да могат да се произвеждат и продават автомобили с двигатели с вътрешно горене, използващи синтетични, или т. нар. е-горива.

Законът, почти одобрен от ЕС, предвиждаше след 2035 г. всички нови автомобили да бъдат с нулеви вредни емисии. Новите правила, които Германия също беше одобрила не забраняват изрично двигателите с вътрешно горене, но законът е така конструиран, че практически слага кръст на тази технология поради липсата на опции, които биха могли да позволят на автомобилите с такива двигатели да работят без да излъчват въглероден диоксид.

На този етап единствената работеща алтернатива изглеждат, т. нар. е-горива, а какво са те, обобщава Ройтерс.

Какво представляват е-горивата?

Е-горивата, като например е-керосин, е-метан или е-метанол се произвеждат посредством синтезиране на уловени въглеродни емисии и водород с помощта на електричество, добито от възобновяеми енергийни източници.

Тези горива изпускат въглероден диоксид в атмосферата, когато биват изгаряни, но се смятат за климатично неутрални, тъй като изхвърляните газове за равни по обем на уловените при производството им.

Германия и Италия искат ЕС да гарантира, че и след 2035 г. ще продължи продажбата на нови автомобили, ползващи е-горива.

Кой произвежда е-горива?

Повечето големи автопроизводители залагат на електромобилите на батерии, една технология, която вече е добре развита, за да намалят драстично вредните емисии на леките автомобили.

Но големите петролни компании, както и немалък брой автомобилни компании, защитават е-горивата като добра алтернатива, тъй като не биха желали, например, колите им да станат прекалено тежки, което е неизбежно на този етап, поради факта, че батериите за електромобили са все още обемни и тежат много.

Освен това е-горива все още не се произвеждат в индустриален мащаб. Първият по рода си завод за такива горива заработи в Китай през 2021 г. Той е на "Порше" (Porsche) и амбицията му е да произвежда 550 милиона литра годишно. През 2024 г. "Норск е-фюъл" (Norsk e-Fuel) планира да отвори подобен завод в Норвегия, който да произвежда авиационно гориво.

Могат ли е-горивата да направят автомобилите въглеродно неутрални?

Е-горивата могат да се ползват в автомобилите с двигатели с вътрешно горене и да се пренасят по сега съществуващите логистични мрежи, което е добра новина за дистрибутори, доставчици и автокомпании.

Привърженици на тези горива твърдят, че те са начин да се намалят емисиите въглероден диоксид на автомобилите, без да е необходимо всеки да става електрически.

Противниците им контрират, че производството на е-горива е скъпо и енергоемко. Употребата на е-горива в автомобил с двигател с вътрешно горене изисква пет пъти повече възобновяемо електричество, отколкото при батериите за електромобили, според доклад от 2021 г. на списание "Нейчър клаймът чейндж".

Експерти са на мнение, че Европа няма възможност да разполага с достатъчно възобновяема енергия за производството на е-горива в промишлен мащаб и ще трябва да го внася от други региони.

Мнозина смятат, че е-горивата трябва да бъдат запазени за трудни за декарбонизиране сектори като корабоплаването и авиацията, където прилагането на електрически батерии засега изглежда твърде трудно.

Какво ще се случи със закона на ЕС?

Броени дни преди окончателното гласуване на закона за забрана на новите автомобили, изпускащи въглероден диоксид в атмосферата, насрочено за 7 март, германският транспортен министър Фолкер Висинг обяви, че Берлин не може да го подкрепи. Това изненада мнозина дори и в самата Германия.

Според министъра, който е член на Свободната демократическа партия, използването на е-горива трябва да бъде възможно и след 2035 г., а това липсва в закона, макар и да е било обещано да бъде включено от страна на Европейската комисия.

В закона се посочва, че Еврокомисията ще направи предложение как да се продават автомобили, ползващи е-горива, след 2035 г. Германия обаче иска нещата да бъдат конкретизирани предварително.

Акцията на Берлин в последния момент ядоса мнозина в ЕС, които предупредиха, че да се позволи на една страна да "торпилира" един почти приет закон би отворила вратичка по всеки повод това да правят и останалите страни членки на ЕС.

Гласуването беше отложено, а една от най-важните стъпки на ЕС в борбата с промените на климата остана в безтегловност.

Ако германското правителство не съумее да договори обща позиция по отношение на закона, то ще трябва да се въздържи при гласуването на закона. Но и Италия вече се обяви против него, заедно с други държави, вкл. Полша, което повдига възможността законът да бъде блокиран.

В ЕС се разбързаха да потърсят решение. Еврокомисията обяви на 6 март, че води разговори „на всички нива“, за да разреши проблема колкото се може по-скоро.

Какво искат компаниите?

Големите доставчици на автомобилни компоненти в Германия, като "Бош" (Bosch), Цет Еф (ZF) и "Мале" (Mahle), са членове на Алианса на е-горивата, както и големи петролни компании като "ЕксънМобил" (ExxonMobil) и "Репсол" (Repsol).

Много автопроизводители, например "Порше" (Porsche), "Мазда" (Mazda) и "Пиех" (Piëch), подкрепят технологията. "Порше" дори има дял в производителя на е-горива "Ейч Ай Еф Глоубъл" (HIF Global) и е единственият купувач на горивата, произвеждани от неговия пилотен проект в Чили.

Бе Ем Ве (BMW) инвестира 12,5 милиона долара в стартъпа "Промитиъс фюълс" (Prometheus Fuels), като същевременно влага милиарди в технологията за производство на електрически батерии.

Други автопроизводители, като "Фолксваген" (Volkswagen) и "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), обаче дават да се разбере, че залагат твърдо на електрическите технологии за декарбонизация на индустрията.

БТА