Революционни идеи за съживяне на българските железници произведе Общественият съвет по железопътен транспорт на днешното си заседание: Вагоните ще се движат без локомотив, който да ги тегли!

В идеята обаче няма магия. Не е намесен нито един от световните асове в тази сфера - нито Худини, нито Динамо, а още по-малко родната звезда в бранша Астор. Те хал хабер си нямат от подобен фокус!

За регионалните влакове, с които пътуват малко на брой пътници приехме много иновативно предложение. Вместо да купуваме шинобуси от чужбина (автобус, който се движи върху релси), нищо не пречи да преоборудваме стандартни пътнически вагони, да им сложим двигател и те да поемат пътникопотока по местата с малко на брой пътници, заяви за Клуб Z председателят на съвета проф. Йордан Мирчев.

Досега за регионалните влакове се обсъждаше като възможност именно закупуването на шинобуси, но цената им никак не е ниска. Става дума за около 1 милион лева на брой, което е непосилен разход за фактически фалиралите БДЖ.

Пътнически вагони имаме в изобилие. В жп завода в Септември имат необходимата технология. Може да се запази рамата, да се сложи по-модерна талига и евтино и бързо вагоните да се превърнат в самостоятелно движещи се превозни средства, доразви идеята си Мирчев.

Според него основното предимство на едно такова решение е, че ще развиваме собствено българско производство, а няма да плащаме на доставчици от чужбина.

Освен това на заседанието на обществения съвет са обсъдени и други важни предложения. Едното от тях е да се закупят спешно 10 нови влака, които да изпълняват превозите по дестинациите София-Пловдив-Бургас и София - Варна. 

Те трябвало да обединяват локомотив и вагони в едно, тъй като сегашните композиции локомотив плюс вагони били неефективни и трупали огромни разходи.

Освен това трябвало да се закупят и поне 5 влака за крайградски превози, които също да са във вид на мотриси, но по-къси.

Необходимо е търговете за новия подвижен състав да се проведат час по-скоро, тъй като на производителите са им необходими поне 24 месеца, за да направят доставка, подчерта проф. Мирчев пред Клуб Z.

Според председателя на обществения съвет, който е бивш шеф на парламентарната комисия по транспорт и бивш шеф на БДЖ, търговете за нови влакове трябва да се случат още тази година, ако искаме през 2017 година да имаме малко по-качествена железопътна услуга.