Двадесет дни (към 22 март) след старта на предизборната кампания участниците в нея са похарчили общо едва 1 309 062 лв. (без ДДС). Средствата за медийно отразяване са нараснали с около 400 хил. лв. във втората част от кампанията. Така разходите за реклама преди изборите на 2 април продължават да са едни от най-ниските от 2014 г. насам.
Десет дни остават до изборния ден на 2 април, а медийна кампания и дебати по същество в голяма степен липсват. Каква все пак е цената за вялата реклама и към кои медии се насочва партийният интерес?
В традиционния за Институт за развитие на публичната среда (ИРПС) мониторинг на медийната реклама по време на предизборната кампания са включени официалните страници на 39 национални и регионални медии – 9 телевизии, 3 радиостанции, 11 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Средствата за реклама на партиите досега
Най-скъпа е рекламата на коалицията ГЕРБ-СДС - 256 420 лв., следвана от "Възраждане" с 250 976 лв. Два пъти по-малко са отделили за медии от коалицията "Продължаваме промяната – Демократична България" – 133 671 лв. След тях се нареждат от ДПС – 124 480 лв. и БСП – 84 399 лв.
Към 22 март двата инициативни комитета, издигнали кандидати в Ловеч и Варна и 3 формации – коалицията Неутрална България (Атака, Русофили, Комунисти), БСДД – Български Съюз за Директна Демокрация и Социалистическа партия Български път) нямат нито един сключен договор за реклама в разглежданите медии.
Основната част от разходите на ГЕРБ-СДС са инвестирани в телевизиите БНТ и bTV и вестниците "24 часа" и "Труд". "Възраждане" насочва най-много средства в Евроком, БНТ и bTV. От ПП-ДБ са предпочели в най-голяма степен отново обществената телевизия БНТ, както и "24 часа" и сайта Novini.bg.
Приходите на медиите
И в средата на кампанията начело по приходи остава БНТ със 395 248 лв. (или 30% от всички средства). Към 22 март телевизията има сключени договори с общо 12 формации. На второ място, но с близо два пъти по-малко привлечени средства, е ТВ Евроком с 210 410 лв. Следват в. "24 часа" – 127 533 лв. и bTV – 85 226 лв. Другата голяма частна телевизия у нас – Нова тв, има само един сключен договор с партия "Възраждане" на стойност 8514 лв. Това я отрежда едва на 19-о място сред доставчиците на медийни услуги.
Графиката представя всички медии, които към 22 март 2023 г. са привлекли средства от политическите формации.
Продължава практиката за сключване на безвъзмездни договори за обслужване на партиите,се отбелязва още в мониторинга. Много са и безплатните възможности, които медиите предлагат, за да привлекат някои от участниците да разпространяват посланията си в техния ефир. Безплатни форми, освен в БНТ, която по правило трябва да предоставя такива, са налице и в телевизиите ⅞ и "Евроком". Ако партийната телевизия на Слави Трифонов дава безплатно време за реклама само на "Има такъв народ", част от членовете на която са и нейни основатели, то "Евроком" рекламира без заплащане формации от широк политически спектър. Договори за безплатна реклама с тази телевизия са сключили партиите КОД (Консервативно Обединение на Десницата), "Народна партия Истината и само истината", Българско Национално Обединение, ВЪН от ЕС и НАТО и Български национален съюз – НД, както и коалициите "Продължаваме промяната – Демократична България" и Левицата!
Неясно е какви точно услуги получават кандидатите в замяна на тези безплатни форми в частните медии, но очевидно този тип отразяване продължава да се ползва с голям интерес и през настоящата кампания.
Една четвърт от включените в мониторинга доставчици на медийни услуги към този момент (това са медиите – Скат, Focus-news.bg, Радио Фокус, Евронюз България, в. Борба, в. Старозагорски новини, Webcafe, в. Ние, в. Арда NEWS) не са публикували данни за сключени договори. И отново, липсата на публикувани договори не значи, че на страниците им няма рекламни банери или друг тип агитационно съдържание, се посочва в мониторинга.
Още по темата
- Чужди медии за България: Проруски партии отбелязват успехи. В Кремъл потриват ръце
- Баща и син от хасковското гето са обвиняеми за атаката срещу оператор
- АЕЖ: Сбъркана комуникация на политици с журналисти създава смразяващ ефект
- "Възраждане", "Има такъв народ" и БСП са изхарчили най-много пари за реклама
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни