Паритет за първото и второто място на предстоящите избори на 2 април.

Това сочат данните от последното национално представително проучване на "Алфа рисърч", дни преди вота.

ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са с изключително близки резултати, в рамките на статистическата грешка - съответно 25,9% и 25,4%.

"Състезанието се свежда до битка „за няколко процента повече“, които  няма как да променят радикално нито политическата картина в страната, нито състава на 49-ото Народно събрание", отбелязват от агенцията.

Изравнени са позициите и за третото и четвъртото място. ДПС е с 13,8%, а "Възраждане" - 13,6%.

Трябва обаче да се има предвид, че проучването не отразява електоралните нагласи на гласуващите в чужбина.

БСП остава на пета позиция с 8,2%. Следва "Български възход", която остава около процентната бариера за влизане в парламента, но към момента изглежда, че остава извън него.

Така в следващото Народно събрание се очаква да има пет политически сили.

Проучването е направено между 25 и 29 март, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства.

Проведено е сред 1113 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е сертифицирана двустепенна извадка, с квота по основни социално-демографски признаци.

Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.

Противопоставянето между първите две политически сили и съсредоточаването на обществения фокус върху тях поставя в по-неизгодна ситуация малките формации. Теоретични шансове  да прескочат 4-процентната бариера имат "Български възход" и "Левицата", но вотът ще зависи в много голяма степен от способността им да убедят своите избиратели - защо си струва да отидат до урните, уточняват от агенцията.

Към момента 3,7% от избирателите ще се възползват от възможността да изберат опцията "Не подкрепям никого", т. нар. протестен вот.

"Наблюдава се, че в хода на кампанията ГЕРБ успя да мобилизира своите привърженици в страната. За разлика от тях ПП-ДБ са една от формациите, които разполагат с по-широка електорална периферия, която е с потенциал да бъде мобилизиран в рамките на следващите дни. Интригата ще се запази до последните часове на изборния ден", коментира по БНТ в четвъртък сутрин Геновева Петрова от агенцията.

Според нея фотофинишът ще се реши от избирателите, които живеят в столицата, където има много немобилизиран електорален потенциал. За третото и четвъртото място решаващ ще е вотът от чужбина.

Очертава се избирателната активност да остане ниска - много близка до тази от последните избори през октомври миналата година.

39% заявяват със сигурност ще отидат до урните, като това са около 2,5 млн. гласоподаватели. 48% обаче са категорични, че няма да гласуват. 13% се колебаят.

Хартиената бюлетина не се оказва този решаващ фактор за избирателната активност, отбеляза Геновева Петрова. Основният фактор хората по-скоро да изразяват нежелание да отидат да гласуват, се дължи най-вече на недоверието, което те имат към политическите партии.

Колебаещите се и тези, които не са решили дали да гласуват безспорно могат да наклонят везните. Това са достатъчно големи дялове от избиратели и при очертаващата се ниска избирателна активност могат да разместят картината в различни посоки, каза Петрова.

Според проучването 4% от хората не са си променили мнението за кого да гласуват на предстоящите избори на 2 април. 15 на сто не са избрали за кого да гласуват, а 11% са променили мнението си. Напълно е възможно тези 15% да внесат много по-съществени размествания в самия изборен ден, повтори Петрова.

"Това, което можем да обобщим е, че очакванията към тази кампания, все пак бяха, въпреки слабия интерес, пети поредни избори, че тя ще се окаже решаваща, предвид стартовите позиции на партиите. Три дни преди изборите обаче виждаме, че кампанията внася известна електорална динамика в подкрепа за отделните партии, но не качествена промяна в общата политическа картина.

Това се дължи на факта, че мнозинството от партиите, особено водещите партии, заложиха в тази кампания комуникация на послания, насочени към твърдите избиратели, без да положат повече усилия за привличане на по-широк кръг симпатизанти. Все още нямаме развръзка на интригата, която беше заплетена в началото на предизборната кампания", отбеляза социоложката от "Алфа рисърч".