Върховният административен съд зае страната на Столична община (засега) в преинтересно дело. Става въпрос - може ли Общинският съвет в София да забрани да не се използват пиротехнически изделия по всяко време и да подлежат на контрол и някаква форма на регламентация тези събития от местните власти.  

Предисторията

Става дума за два относително нови члена в Наредбата за обществения ред на територията на Столична община, които са в сила от 1 март 2022 г. Те регламентират най-общо, че фойерверки от категории F2 и F3, може да се използват на открито само след подаване на заявление и изрично разрешение на местото кметство.

Освен това - това не може да става в часовете след 22 ч. до 9 сутринта. Както и когато предпочитаното място попада на територията на междублокови пространства, при лоши метеорологични условия, както и в случаите, в които с нарушава Законът за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. Изключение правят дните около Нова година.

Фирмата Енигма ЕООД обаче атакува двата члена от общинската наредба пред Административен съд - София-град (АССГ). Без особна изненада - проверка на сайта на фирмата сочи, че тя се занимава с този бизнес от 1993 г. и предлага фойерверки за сватби, заря за рожден ден, светлинно дрон шоу, корпоративни събития, огнени искрящи напдиси, конфети, спецефекти и пр.

АССГ се произнася в полза на фирмата - прогласява за нищожни разпоредбите на двата члена от Наредбата за обществения ред.

Какво казва ВАС

На първо място върховните съдии отменят решението на долната инстанция - с което тя, най-просто казано, бе отменила рестрикциите и възможността кмета да постанови писмен отказ на заявено събитие.

"Общинският съвет има правомощия да приема разпоредби, които имат за цел да регулират обществените отношения по опазване и обезпечаване на обществения ред на територията на съответната община...

... общинският съвет не е излязъл извън правомощието си да предвиди правила, които имат за цел защита на обществения ред на територията на общината и спокойствието на населението й. Следователно, целта на оспорените разпоредби е да гарантира защитата на обществения ред на територията на Столична община и спокойствието на населението й", пишат върховните съдии.

Делото е върнато на АССГ за разглеждане от друг състав.

Ето и съобщението от пресслужбата на ВАС в оригинал:

ВАС връща за ново разглеждане от Административен съд София – град делото за режима за използване на фойерверки в столицата

Върховният административен съд отмени решение по административно дело № 4439 от 2022 г. на Административен съд София-град и връща делото за ново разглеждане от друг състав. С решението на първоинстанционния съд е прогласена нищожността на разпоредбите на чл. 3а и чл. 3б от Наредбата за обществения ред на територията на Столична община.

Текстовете налагат забрана за използване на открито на пиротехнически изделия - фойерверки от категория F2 и F3 на територията на Столична община, освен след изрично разрешение от кмета на съответния район. Забраната не се прилага за периода от 18.00 ч. на 31-ви декември до 02.00 ч. на 1-ви януари. Съгласно разпоредбата на чл. 3б от наредбата кметът на района писмено отказва издаването на разрешение, когато посоченото място на използване на пиротехническите изделия попада на територията на междублокови пространства, при лоши метеорологични условия, както и в случаите на чл. 60, ал. 1, т. 6 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.

Върховните магистрати приемат, че решението на първоинстанционния съд е постановено в нарушение на съдопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Общинският съвет има правомощия да приема разпоредби, които имат за цел да регулират обществените отношения по опазване и обезпечаване на обществения ред на територията на съответната община.

Оспорените разпоредби са предвидени именно в Наредбата за обществения ред на територията на Столична община. От това следва, че общинският съвет не е излязъл извън правомощието си да предвиди правила, които имат за цел защита на обществения ред на територията на общината и спокойствието на населението й. Следователно, целта на оспорените разпоредби е да гарантира защитата на обществения ред на територията на Столична община и спокойствието на населението й, извън уредбата и случаите предвидени със Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия (ЗОБВВПИ).

В подкрепа на изложеното следва да се посочи и разяснението, дадено в Тълкувателно решение № 4/06.06.2008 г. на ВАС, че нарушение на обществения ред ще бъде налице когато се засягат обществени отношения, свързани с реда и спокойствието, със сигурността на гражданите."

Его ги и двата члена от общинската наредба, около които тече съдебният спор:

"3а (Нов - Решение № 45 по Протокол № 46 от 27.01.2022 г., в сила от 1.03.2022 г.) (1) Забранява се използването на открито на пиротехнически изделия - фойерверки от категория F2 и F3 на територията на Столична община, освен след изрично разрешение.

(2) Разрешението по предходната алинея се издава от кмета на района, след подаване на заявление до районната администрация по местонахождение на заявеното място за ползване на пиротехнически изделия (по образец, съгласно Приложение № 1), в 10-дневен срок преди събитието, което съдържа:

1. трите имена, ЕГН и адреса на физическото лице/фирма, ЕИК, седалище и представител на юридическото лице;

2. категория на фойерверките, които ще се използват, съответно брутно тегло и/или единични бройки;

3. дата, час и място на използване на фойерверките.

(3) Разрешението по ал. 1 (по образец, съгласно Приложение № 2) се издава в 7-дневен срок от датата на подаване на заявлението по ал. 2, като се изпраща на органите на МВР и се публикува на интернет страницата на съответната районна администрация в деня на издаването му.

(4) Забраната по ал. 1 не се прилага за периода от 18.00 ч. на 31-ви декември до 02.00 ч. на 1-ви януари.

(5) За едно място може да се издава само едно разрешение за използване на фойерверки. При постъпване на няколко заявления за едно и също място, разрешение се издава за най-рано подаденото, което отговаря на условията.

(6) Ал. 2 - 5 не се прилагат в случаите на масови мероприятия по чл. 8.


Чл. 3б. (Нов - Решение № 45 по Протокол № 46 от 27.01.2022 г., в сила от 1.03.2022 г.) (1) Кметът на района писмено отказва издаването на разрешение по чл. 3а, ал. 1, когато посоченото място на използване на пиротехническите изделия попада на територията на междублокови пространства, при лоши метеорологични условия, както и в случаите на чл. 60, ал. 1, т. 6 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия.

(2) Кметът на района отказва издаването на разрешение по чл. 3а, ал. 1 в случаите, в които посоченият час в заявлението по чл. 3а, ал. 2 е в периода между 22.00 ч. и 09.00 ч.