Търговците ще са задължени да поддържат наличност на продукти в магазините с надценка до 10%. Ако не го правят, са предвидени глоби. Това било антипазарна мярка, но нямало да се засегне пазарът сериозно.

Това каза министърът на икономиката в служебното правителство Никола Стоянов по Нова тв. Той коментира проекта на Закон за надценките на хранителните продукти, публикуван за обществено обсъждане, според който 17 основни храни ще имат надценка до 10 процента.

„Ако наличността от конкретния продукт свърши, например на яйца М, те ще могат да прехвърлят тази надценка върху следващия най-евтин продукт в категорията", добави той. 

Първоначалният анализ показва, че няма да се засегне сериозно бизнесът, ако има таван на цените, твърди министърът още.

„Първоначалният анализ показва, че няма да се засегне пазарът сериозно. Именно заради това са 17 продуктови групи по един артикул. Имайте предвид, че от групите като кашкавал, мляко, кисело мляко, сирене, в големите магазини има над 20 артикула. Това, че един от тях ще е с трайно ниска надценка и добра цена, няма да засегне бизнеса на търговците в сериозна степен. Ние искаме да гарантираме на хората, че ще има по един артикул от продуктова група, който те ще могат да си позволят."

По думите му проверки са показали, че някои от надценките в магазините достигат средно 70-80 процента.

"Ние разбираме, че това е антипазарна мярка, затова и предлагаме само 17 вида стоки от първа необходимост да са с надценка до 10 на сто", уточни Стоянов.

И добави:

"Етикетите на продуктите, които са с надценка до 10 на сто, ще бъдат еднотипни, така че хората да могат да разпознаят кой продукт е с ниска надценка. Нас ни интересува в следващите шест месеца да има по един артикул от групите, посочени в проектозакона, който да е с трайно ниска цена. Търговците ще са задължени да поддържат наличности, но ако свършат, ще могат да прехвърлят най-ниската надценка върху следващия продукт от категорията."

По думите му, ако има само един продукт от група, той трябва да бъде с надценка до 10 процента.

Мярката ще се отнася само за големите хранителни вериги. Те ще са задължени да подават информация до държавата кой продукт са избрали да намалят. Намалените продукти ще имат еднакъв етикет.

Въпреки че надценката е една и съща, има вероятност крайните цени на щанда да са различни.

„Цената не е задължително да е една и съща. Просто надценката трябва да е в рамките на до 10%. Може в единия магазин да преценят, че могат да продават и на по-ниска надценка, в другия да е на тавана 10%. Това се отнася до логистика", твърди още министърът.

В момента се извършвало междуведомствено съгласуване и оценка за въздействие на проекта на закона.