Първият танкер с втечнен природен газ за България пристига на турското пристанище Мармара. Доставката е от американската компания "Шиниър", която спечели обявения от "Булгаргаз" търг за осигуряване на необходимите количества за 2023 година, предаде днес Нова тв.

Известно е, че в началото на тази година "Булгаргаз" подписа споразумение с турската "Боташ" за достъп до инфраструктурата на южната ни съседка. Споразумението е до 2036 г. за 1.4 млрд. куб. м природен газ годишно, които да се получават на турските съоръжения и да се транспортират до страната ни.

На място в Мармара са енергийният министър Росен Христов и изпълнителният директор на "Булгаргаз" Деница Златева. Двамата се срещнаха с директора на „Боташ”.

Също така в края на месеца в София се очаква да бъде подписано мащабно споразумение между няколко държави, сред които Азербайджан, Турция, България, Румъния, Унгария, Словакия за разширяване на газовата инфраструктура.

Това ще даде възможност за доставка на газ от Азербайджан през България към Централна Европа, обяви служебният министър на енергетиката при посещението си в турския терминал "Мармара Ереглиси Ел Ен Джи" (Marmara Ereglisi LNG), цитиран от БТА.

По думите на министър Христов споразумението, което предстои да бъде подписано в София, ще даде възможност на страната ни да доставя втечнен газ от американски и европейски източници отново до Централна Европа. "Това споразумение е с европейско значение. Разбира се, паралелно с това продължаваме и сътрудничеството си с турската страна, съгласно споразумението, което имаме", каза той. 

БТА припомня, че споразумението между "Боташ" и "Булгаргаз" беше подписано в София на 3 януари тази година и е със срок 13 години. С него българският обществен доставчик получи достъп до пет терминала за втечнен природен газ и газопреносната мрежа на Турция. Предвижда се 1,5 млрд. куб. метра суровина да бъдат трансферирани на година. Танкерът, който днес пристигна в Турция, е с товар от 50 млн. куб. метра. 

"Това споразумение е изключително важно за България. На практика днес започва практическо изпълнение на договорката, която беше постигната между президентите на България и Турция през декември миналата година.

Буквално няколко седмици по-късно (на 3 януари) подписахме споразумението и днес посрещаме първия танкер, който разтоварваме. За да постигнем енергийна сигурност и диверсификация на доставките, е много важно да имаме както различни източници на доставки, така и различна инфраструктура, тоест различни пътища за доставката на този газ.

С това споразумение с "Боташ" на практика ние добавяме още един път за доставка на газ, който ние договаряме. Корабът, който посрещаме днес, е договорен от “Булгаргаз“ с американската компания "Шиниър" (Cheniere). Това, което е договорено с турската страна, е да използваме инфраструктурата за разтоварване, регазификация, съхранение и доставка на количествата до България", допълни министърът на енергетиката. 

Той допълни, че с това се развенчава и политическата атака от миналата година, че този договор "бил за скрита доставка на руски газ". 

"Както виждате, газът идва от САЩ. Очакваме да можем да доставяме над десет танкера на година чрез това споразумение.

Много важно е да уточним, че по това споразумение нямаме договорка да използваме един-единствен терминал, а всички турски терминали. Нашата задача е като си купим танкера, да го доставим в турски води. След това "Боташ" поема и го разтоварва там, където е най-удобно и ефективно. Това ни дава изключителна гъвкавост на доставките.

Също така е изгодно и за турските колеги, тъй като по този начин те оптимизират своята инфраструктура. Много държави се опитваха да постигнат такова споразумение с Турция и никой освен България не успя. Ние успяхме да намерим печеливша формула, така че и турската страна да има изгода от такова споразумение.

Давам пример с терминала в Гърция, където имаме собственост. Ако там има технически проблеми, доставките ни се блокират. Множеството терминали, с които Турция разполага, на практика елиминират този проблем", каза още Росен Христов.