Регионалният министър Андрей Цеков заяви, че отговорни за това, че инхаус договорите не са прекратени, са неговите предшественици. Сроковете за това били изтекли в края на миналата година.
"Нямаме правна въможност да искаме унищожаемост", заяви Цеков пред бТВ.
Така той отговори на критиките, че правителството вече е обявило инхаус договорите за законни и дори има намерение да ги индексира
Според Цеков обществото има интерес строителството на магистрали да продължи. Според него ще има не повече от 25-30% оскъпяване на договорите заради инфлацията.
Цеков все пак посочи, че Асен Василев през 2022 г. като финансов министър е сезирал прокуратурата за тези договори. Прокуратурата обаче е отказала да разследва по част от тези казуси.
Цеков разказа, че договори по инхаус процедурите са сключени в периода 2018-2020 г. При тях е заобиколен законът за обществените поръчки. Тези договори касаят най-вече магистрала "Хемус".
"Държавата е възложила на едно кухо държавно дружество - "Автомагистрали" - работа, която не може да свърши. То е превъзложило на частни фирми", каза Цеков.
И допълни, че това също е нарушение на закона.
"Законът каза, че ако е сключен договор без обществена поръчка този договор е унищожяем. Възложителят може да предяви пред съда иск. Времето е 1 година от сключването на договора", каза Цеков.
Този срок е изтекъл през 2022 . Цеков посочи кои са били министри през този период - "Аврамова, Комитова, Караджов, Шишков".
"Никой от въпросните минситри нямаше политическа и морална решителност да го направи", заяви Цеков.
Той обясни, че според закона това вече са нормални договори. А ако се тръгне към прекратяване това означава съдебни дела и строителството на "Хемус" да се поднови евентуално през 2025 г.
"Вторият вариант е да ги изпълняваме", каза Цеков.
Той изтъкна, че инфлацията на строителните материали е 137%, което обаче не означава, че цената им ще се увеличи с толкова.
Цеков каза, че има работна група, която предлага да бъде продължено строителството при три условия. Първото е частните фирми да поемат гаранция от 7 години, тъй като тя сега е 2 години. Той допълни, че са платени 1 мрд. аванси, като построеното е пренебрежимо малко.
"Те са ги получили преди 3 години. Би следвало да са си купили материали. Остатъчната част от договорите за още около 1 млрд. да бъдат довършени по цени актуални в момента. Няма да е двойно увеличението, както говори г-н Борисов", каза още Цеков.
И допълни, че обществото има полза част по-скоро да бъдат изградени поне първите участъци от магистралата.
Според Цеков пари за пътища винаги е имало, но пътищата са лоши, защото инвестиционния процес не е движен стратегически.
"За да можеш да строиш днес трябва да си планирал преди година", обястни той.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни