В разгара на летния сезон и ваканционните пътувания темата за цената на горивата по традиция е актуална. Бензин, газ или електричество? Кои от тези горива са най-икономични и вярно ли е, че електромобилите харчат най-малко и с тях е най-евтино да се изминат 100 километра.
С тази тема се заема БНР в поредното издание на рубриката си за проверка на факти - factcheck.
Електрическите автомобили са хит на пазара през последните години. Цените им не са достъпни за всички, но е факт, че все повече увеличават присъствието си по пътищата. Собствениците на тези автомобили са освободени от редица такси и данъци. Едно от предимствата човек да притежава автомобил със зелен номер е, че може да паркира безплатно във всички сини и зелени зони и прочие.
Твърдение: Електромобилите са по-икономични в сравнение с колите на дизел, бензин и газ спрямо настоящите цени на горивата
Според автоексперта от Съюза на българските автомобилисти в Сливен (СБА) Недялко Маринов автомобилите, задвижвани изцяло от електричество, са най-икономични спрямо колите, които използват конвенционалните към момента горива като дизел, бензин, но е категоричен, че също толкова икономични са и автомобилите на газ.
Неговият извод се базира на съпоставяне на разхода на гориво за изминаване на 100 километра. Според Маринов зареждането на електрически автомобили за такова разстояние излиза около 15 лева. За същата сума автомобил на газ е възможно да измине дори малко по-голямо разстояние.
От друга страна зареждането на колите, с каквото и да е гориво, струва пари, но и време. Именно този показател е сред неудобствата на електрическите автомобили в сравнение с останалите, които се редят на бензиностанцията.
Времето за едно зареждане на електромобил варира между 30 минути и час и половина, а при бензинов или дизелов автомобил времето за зареждане е между 2 и 5 минути, според натоварването на бензиностанцията.
Важен аспект е и доколко са екологични този тип автомобили?
Проблем при тях са батериите, които след определено време се амортизират и трябва да се рециклират или унищожат по безопасен за околната среда начин. На този етап няма процедура как да става рециклирането или унищожаването на остарелите клетки. Според Недялко Маринов тепърва ще се доразработва технологията на клетките на електрическите автомобили, за да отговарят на екологичните изисквания.
Той е категоричен, че електричеството е най-икономичното гориво, след него остават газът, дизелът и бензинът.
Заключение
Твърдението, че в момента електрическите автомобили са по-икономични спрямо тези на традиционни горива е ПОДВЕЖДАЩО.
Според експерт в сферата при настоящите цени на горивата също толкова икономично е и използването на газ. А според друг специалист трябва да се вземе предвид и продължителността на живота на батерията на електромобила. Освен това, за да е икономично дадено гориво, има две важни условия: първо къде ще се управлява автомобилът – в градски условия или извънградски условия и второто е как се управлява автомобилът.
Още по темата
- 5 години банда лъгала, че доставя дизел на US военни в Ново село, за да пести акцизи
- Наистина ли АЕЦ "Козлодуй" получава руски уран през "Уестингхаус"? Не
- 3800 нарушители за първото денонощие на нискоемисионната зона в София
- AI харчи толкова много ток, че скоро ще глътне 5% от общото потребление в Европа
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни