Сцената как актрисата Марго Роби сменя обувките си с високи токчета за розови "Биркенщок" (Birkenstock) в летния хит "Барби", може да послужи като илюстрация за превръщането на прочутите сандали от лишени от блясък практични обувки в силно желан моден аксесоар.

Компанията, основана преди 250 години в селските райони на Германия, бе семейна собственост, докато наследниците - братята Алекс и Кристиан, не продадоха мажоритарния дял през 2021 година.

Фирмата обяви по-рано тази седмица, че се подготвя за следващата стъпка в "лигата на големите" - първично публично предлагане на акции на Нюйоркската форндова борса, при което според някои информации стойността й може да достигне над 8 млрд. долара (7,4 млрд. евро).

През шестте месеца до 31 март "Биркенщок" е увеличила оборота си с 18,7 на сто до около 644,2 млн. евро.

Франс прес и БТА представят някои интересни факти за "Биркенщок"

От германско село до славата

Компанията може да проследи корените си назад до 1774 г. и Йохан Адам Биркенщок, обущар в Ланген-Бергхайм, малка община в Западна Германия.

През 1896 г. Конрад Биркенщок се насочва към ортопедични обувки, разработвайки удобни, ясно очертани стелки, предназначени да омекотят стъпването.

Сандалите постигат международна известност, след като пристигат в САЩ през 60-те години, където са посрещнати ентусиазирано от хипитата, възприемащи грубоватия им вид като символ на отхвърляне на модния диктат.

Едва пред 90-те години обаче успяват наистина да се отърсят от асоциирането си с германците и предпочитанието им към комбинацията от сандали с чорапи и да станат модна, задължителна част от гардероба, след като супермоделът Кейт Мос ги носи по време на фотосесия.

Компанията остава в ръцете на семейството на основателя до 2021 г., когато братя Биркенщок продават мажоритарния дял. Той е придобит от свързаната с модния конгломерат Ел Ве Ем Аш (LVMH) инвестиционна компания  "Ел Катертън" (L Catterton) и семейния холдингов фонд на Бернар Арно "Финансиер Агаш" (Financiere Agache), за предполагаемата сума от 4 млрд. евро.

Братя Биркенщок все пак запазиха миноритарен дял.

От "Аризона" до "Мадрид"

Най-прочутият модел на "Биркенщок" са сандалите "Аризона", с две широки странични каишки с катарами, на характерните за компанията подметки от корк и латекс.

Пуснати през 1973 г., те стават символ на контракултурата в САЩ и макар да се предлагат в различни цветове и материали, основният им дизайн не се е променил.

Моделът "Мадрид", който е само с една каишка, е пуснат десетилетие преди "Аризона" и допринася да бъдат положени основните на последващия успех на компанията. Първоначално той е известен като "гимнастически сандал", тъй като упражнява мускулите крака на носещия го по време на ходене.

Друг модел е вдъхновеният от Египет "Гиза" с каишка между пръстите в препратка към древната история.

Оригиналният модел има редица вариации, например сандали на платформи и водоустойчиви варианти, а "Биркенщок" произвежда и други типове обувки - от кроксове до гуменки.

Макар компанията като цяло да се придържа към производството на обувки, изпробва силите си и в други продукти, включително луксозни легла и козметика.

Обувките й обаче не са евтини, като цената на най-сложните модели може да достигне 230 евро.

Произведено (основно) в Германия

Докато други компании прехвърлят производството си на места, където трудът като цяло е по-евтин например Азия, "Биркенщок" твърди, че 95 процента от продуктите й са направени в Германия.

Централата й в живописния град Линц ам Рейн в Западна Германия, компанията има няколко производствени центъра в страната и около 6200 работници по света.

Най-новата й фабрика е край Пазевалк, в източната провинция Мекленбург - Западна Померания, и започна производство по-рано този месец.

Любими на звездите

Марго Роби е едва последната звезда, която нахлузва вече свръх-модните "Биркенщок". Цяла процесия от първокласни холивудски звезди и попизпълнители през последните години са забелязвани със сандалите на фирмата - от певиците Кейти Пери и Бритни Спиърс до актрисата Кейти Холмс, често предпочитайки класическия модел "Аризона".

"Биркенщок" започна партньорства с модни марки, включително "Пако Рабан" (Paco Rabanne), "Валентино" (Valentino) и "Селин" (Celine), който разработват собствени версии.

Устойчивост

"Биркенщок" посочва, че защитата на природните ресурси е залегнала в сърцето на продуктите й. Компанията използва материали от устойчиви източници като корк, естестевен латекс, юта и кожа.

Тя предлага и "веган сандали", произведени изцяло от растителни и синтетични материали.

Коркът, който е ключов материал в продуктите на компанията, заема централно място и в козметичните й продукти. Екстрактът от корков дъб, за който се твърди, че има подмладяващо действие, е основна съставка в продуктите на компанията за грижа за кожата.