Технологичният гигант Amazon, най-големият онлайн магазин в света, е ползвал таен алгоритъм за ценообразуване, който позволява на компанията да определи до каква степен може да повиши цените си, преди конкурентите да спрат да повишават своите. Това описва в свой иск американската Федерална търговска комисия (FTC), провела 4-годишно разследване по темата, 

Според FTC не става въпрос просто за иновативен алгоритъм, а за практики, политики и поведение, което е навредило на обществото и бизнеса. Компанията на Безос е дала предимство на собствените си продукти в резултатите от търсенето и е увеличила таксите за продавачите, освен ако не се съгласят да продават ексклузивно с тях. Твърди се също, че Amazon наказва продавачите, които предлагат намаления извън платформата на компанията, като скрива резултатите от търсенето им.

Всички тези практики са довели до по-високи цени за потребителите.

Алгоритъмът, носещ вътрешното име "Проект Неси", също така се е ползвал за намаляване на цените на стоките, ако конкурентите свалят цените по време на разпродажби. Amazon поддържа ниските цени до края на периода на разпродажба.

Смята се, че "Проект Неси" е помогнал на Amazon да извлече печалби от над 1 млрд. долара повече приходи - поне докато компанията спира да го използва през 2019 г.

Според хората на Безос обаче FTC описва грешно алгоритъма.

"Проектът Неси" има проста цел - да спре нашата система за съвпадане на цените с най-ниските на пазара да доведе до необичайно ниски цени, които да не можем да поддържаме. Проектът действа в продължение на няколко години за част от продуктите и не работеше както трябва, затова го премахнахме", твърди говорител на компанията.