Секундарният брояч, който показва след колко време светофарът ще светне зелено, се връща в употреба след години на административни неуредици.

Освен това се въвежда предупредителна секция при завои на някои кръстовища и светлинна сигнализация, която да ръководи колесния градски транспорт. Това са някои от основните моменти в публикувания за обществено обсъждане проект на "Наредба за организиране на движението по пътищата с пътни светофари". Документът е на МРРБ.

"Тези броячи бяха премахнати преди две години по-скоро по административни причини, а не заради статистика или данни от КАТ (макар, че на доста места си работят - бел. ред на Клуб Z). За тях просто нямаше стандарт”.  Това обясни в ефира на Нова тв Георги Златев от Сдружение "Автотехнически експерти по пътна безопасност".

По думите му е по-добре тези броячи да се върнат, защото данните на КАТ показват, че с 50 процента са по-малко и по-леки ПТП-тата при наличието им.

"След премахването им бяха по-тежки ПТП-тата, с по-тежки последици и за МПС, и за водачите", категоричен е той.

Златев обаче специално подчерта, че броячки няма да има на по-съвременните "динамични светофарни уредби", т.е. - тези, които в реално време се влияят от трафика. При това положение "зелената вълна" на местата, където я има, отново... ще бъде компрометирана, смята той.

Новата наредба е обобщение на всички корекции, правени по старата - писана през 2001 г., плюс добавяне на някои детайли. Експертът поясни, че около 70% от текстовете вътре не са новости.

Мигаща жълта светлина на някои кръстовища ще подсказва на водача, че завивайки - независимо наляво или надясно - в момента пресича пътя на колоездачи или пешеходци. Изобщо Златев посочи като преимущество на новия документ, че в него са доста детайлизирани светофарните уредби за велосипедисти.

Стандартите за техните световари са: два пъти по-малки от обичайните, когато са в населено място, 3 пъти по-малки, ако са на междуградско и да бъдат монтирани много по-ниско, за да не объркват водачите.

Новост е, че освен за трамваите, техните "кръгли" светофари вече ще бъдат валидни и за останалите редовни линии на градския транспорт. Става въпрос за места, където автобусът се движи по трамвайните линии - тогава движението му ще се регулира именно от трамвайния светофар.