Децата до 14-годишна възраст изобщо няма да могат да карат и ползват тротинетки, а тези до 18 години задължително трябва да бъдат с поставена каска на главата. Децата на възраст от 14 до 16 г. пък ще могат да управляват превозните средства само по велосипедната инфраструктура.
Това се предлага с промени в общинската наредба за организацията и безопасността на автомобилното движение в Кюстендил. Те предстои да се гласуват в Общинския съвет, съобщава днес БНР.
Както е по Закона за движение по пътищата (виж по-долу), лицата, навършили 16-годишна възраст, могат да управляват електронни превозни средства по велосипедната инфраструктура и по пътищата и уличната мрежа, на които максимално разрешена скорост за движение е до 50 км/час.
Въвежда се максимална разрешена скорост – 25 км/час. С новите промени в наредбата се добавят и изисквания към този вид превозни средства. Те трябва да имат изправни спирачки, механичен или електронен звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред, устройство за излъчване на червена светлина отзад.
С допълненията в документа общината регламентира и глобите за нарушителите на правилата - 10 лева, ако индивидуалното електрическо превозно средство няма осветление или водачът до 18 години не е с каска.
50 лева ще е санкцията, ако спирачната система не е изправна или ако водачът няма светлоотразителни елементи или се движи нерегламентирано (неизвестно е кой ще установява неизправни спирачки например, след като този вид пътни превозни средства не минават на гоишен технически преглед - бел. ред на Клуб Z).
До въвеждането на новите правила и ограничения се стигна след сигнали за безразборно каране на тротинетки по пешеходните зони и алеи по централния бул. "България" и центъра на Кюстендил от деца и юноши, допълва националното радио.
Иначе т. нар индивидуално електрическо превозно средство най-накрая бе добавено в Закона за движение по пътищата през 2020 г. Въпреки това обаче, заложените там ограничения за доста общи. Например сред тях е "да ползва каска, ако е на възраст до 18 години" (чл. 80а, ал. 1 т. 5)
По отношение на минималната възраст, тя е нормирана релативно: шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура и по пътища и улици с максимално разрешена скорост до 50 km/h; и четиринадесет години - само по велосипедни алеи (последващите ал. 3, т. 1 и 2 от същия член).
Изрично се посочва, че на общинските съвети се делегира право да определят още по-ниска скорост.
Например в София действа наредба на общинския съвет от юли, м.г., която постановява максимална разрешена скорост за тротинетките от 25 км/ч. Дали се спазва... всеки е виждал по улиците.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни