ЯНА ВАСИЛЕВА

Холандци, белгийци, швейцарци (особено те) нямат никакви колебания да се отправят за седмичното пазаруване през границата към Германия, защото отлично си дават сметка колко много ще спестят. А за жителите на Федералната република възможността да се снабдят максимално евтино с хранителни стоки е само зад ъгъла, в най-лошия случай на няколко километра с кола. И те, естествено, се възползват от нея – "Алди", "Лидъл", "Пени" или "Нето" са „нашите“ "Алди", "Лидъл", "Пени" или "Нето" и не остават в нито един момент от работното си време без клиенти не само защото храни трябва да се набавят постоянно, но и защото се предлагат на изключително ниски цени. Както сочи статистиката – германците са сред водещите в европейски мащаб по символични разходи за храни и безалкохолни напитки, за което отделят само 11 процента от бюджета си, докато средно за Европа за същата цел отиват 12,9 на сто, а в Италия – цели 14,4.

Краставицата може да струва 29 евроцента, връзката пресен лук – 49, десет яйца могат да се купят и за по-малко от едно евро – за 99 цента, колкото струва и бутилка олио. А два килограма ябълки са точно 1,29 евро. Всичко това е магнит за купувачите, които нерядко се явяват на паркинга пред съответния магазин с автомобил за няколко хиляди евро, но оттам в никакъв случай не следва, че купувайки яйца, например, ще ги вземат прескъпо от някой друг търговски обект, а не за жълти стотинки от кварталния супермаркет.

Всъщност думата е дискаунтър – именно това са евтините места за пазаруване, но за благозвучие нека продължим да ги наричаме супермаркети въпреки известното терминологично разминаване. Появили са се в началото на 60-те години с идеята на самообслужване да предлагат вместо марковите стоки собствени евтини продукти (чиято стойност е към една трета от тази на „реномираните“) в по-ограничен асортимент и оттогава досега идеята все повече се налага, тържествува и се развива, за да се превърне в една от характеристиките на държавата.

Супермаркетите „Алди“ са смятани за майка на всички видове магазини от този тип в Германия.

Днес супермаркетите категорично са неотменна част от пейзажа (владеят 85 процента от пазара) и от гледна точка на важната роля, която играят, им се посвещава особено внимание. Мащабни телевизионни предавания си поставят за цел да изследват съотношението между качество и цени, да направят сравнение между нивото на обслужване в единия или другия, да проверят и какво е отношението към персонала, за който нерядко се оказва, че е предмет на значителна експлоатация и напълно лишен от лично пространство – преди няколко години цялата държава бе разтърсена от скандал, свързан с методичното шпиониране, на което са били подложени сътрудниците на една от евтините вериги за хранителни стоки. Но да се върнем към сравненията и установеното в процеса на проучване – оказва се, видите ли, че макар спагетите за луксозните магазини и за дискаунтърите да се произвеждат в една и съща фабрика, в едните се използвали яйца от щастливи кокошки, а в другите – не. Аз лично не се представям кого би отблъснало точно това обстоятелство.

Конкуренцията е повече от люта – щом едните намаляват, намаляват и другите; щом едните започнат да пускат по-луксозни стоки и био продукти, започват и другите; едните отворили собствена пекарница – другите на свой ред не закъсняват и започват да предлагат и те току-що опечени хлебчета.

Същевременно прибягват към какви ли не трикове, за да накарат купувача да остави колкото може по-голяма част от съдържанието на портмонето си в магазина. И макар добронамерени медии периодически да предупреждават за капаните, посетителите продължават да влизат право в тях и да си тръгват с много повече стоки, отколкото са планирали да вземат.

Германските супермаркети привличат клиенти и от всички съседни държави.

Размерите на количката, например, са умишлено мащабни – 180 литра срещу цели 400 в САЩ (които са родината на супермаркетите). Защото колкото е по-голяма, толкова по-неубедително изглеждат в нея продуктите, щом са малко, и това подтиква към пазаруването на още и още. После – отново неслучайно пред почти всеки супермаркет стои по някоя будка за наденички, в която съпругът може да почака, докато съпругата пазарува – защото е доказано, че присъствието на мъжа край количката се отразява негативно на количеството закупени продукти. Още нещо: съвсем стратегически мястото на плодовете и зеленчуците е в началото, тъй като именно там се прекарва най-много време (1,44 мин). Експертите са установили, че покрай това задържане се губи темпото и след това хората са по-склонни да отделят повече внимание на лавиците. Млякото, яйцата и хлябът пък нарочно са в дъното – за да може докато стигне до тях, клиентът да мине през колкото може повече други стоки.

Най-“горещо“ става в понеделник и в четвъртък сутрин – когато на пазара излизат седмичните промоции и нужната вещ може да се придобие особено изгодно, независимо дали става дума за електрическа четка за зъби, бормашина или фино бельо. Най-заинтересованите са край магазина още преди отварянето му, за да не изпуснат набелязаната заветна стока. А всъщност и оттам нататък ги засипват с какви ли не предложения да спестят – от каталозите с евтини пътувания до билетите за автобус, каквито някои от веригите също започнаха да предлагат след отпадането на монопола на железниците в Германия.

Клиентите печелят – от това, че имат възможността да харчат по-малко, но печелят и веригите, естествено, нали не са благотворителни организации. Двамата братя Албрехт, собственици на веригата "Алди" (майката на всички дискаунтъри, както се казва) до смъртта си оглавяваха списъка на най-богатите хора в Германия – благодарение на своите 4300 магазина из цялата страна, които носят годишна печалба от около 560 милиона евро. „Цялата ни реклама е в цената“, гласи едно тяхно старинно мото от 1953 г., към което и до ден днешен нищо не е добавено, а и защо?