От десетилетия насам френската компания LVMH символизира лукса за богатите хора, които носят чанти Louis Vuitton, костюми Christian Dior, пръскат се с парфюми Bulgari и пият шампанско Veuve Clicquot.

Това пише Асошиейтед прес в статия за спонсорския пакт между Олимпиадата и реномираната марка.

Водещата световна компания за луксозни стоки, към която принадлежат 75 марки от високия клас за мода, бижута, часовници и алкохол, ще бъде лицето на глобалното събитие за масите - Олимпийските игри в Париж, които се откриват днес. Те ще бъдат наблюдавани от милиони зрители по целия свят.

С основната спонсорска роля, която ще играе, имаща за цел подобряване на имиджа на игрите и на френската столица, това ще бъде и нова глава в специалността на LVMH да продава изключителност в сериозни мащаби под вещото ръководство на председателя и главен изпълнителен директор на компанията Бернар Арно, пише АП, цитирана от БТА. 

Събирането на десетки ексклузивни марки под един покрив изстреля 75-годишния Арно на върха на класацията на "Форбс" за най-богатите хора в света. Още на 3 юни бизнес списанието оцени богатството му на 207 милиарда долара, нареждайки го пред собственика на Tesla Илон Мъск и основателя на Amazon Джеф Безос. Тримата често разменят местата си на върха на фона на динамиката на фондовите пазари.

Козметичната марка Sephora на LVMH спонсорира щафетата на олимпийския огън. Berluti отговаря за дизайна на костюмите на френския олимпийски отбор за церемонията по откриването. Бижутерската компания Chaumet изработи олимпийските медали, които ще бъдат поставени в кутии, проектирани от Louis Vuitton, чиято централа на ул. "Пон Ньоф" не може да се игнорира, докато парадът на церемонията по откриването се движи по Сена.

Степента на участие на LVMH е "безпрецедентна за луксозна марка", казва анализаторът на луксозни стоки в проучвателната компания Bernstein Лука Солка. Подобни марки преди се фокусираха върху спортни дейности, които се асоциират с богатите - тенис, конен спорт и ветроходство. Сега LVMH и конкурентите му все повече използват масовия спорт, за да стигнат до клиенти и да демонстрират превъзходството на продуктите си.

"Наградата е асоциация на високо ниво със спорта като универсален език, който всички потребители разбират", обяснява Солка.

Въпреки че марките му ще бъдат в центъра на вниманието, Арно предпочита да остава в сянка. Това рязко контрастира с поведението на Мъск и Безос. Макар и компанията му да залага на дигиталния маркетинг, самият той не присъства в социалните медии. Бернар Арно може почти да се слее с тълпата, седейки тихо в тъмен костюм на първия ред на модните ревюта.

Не са изненада неговите отлични връзки във френското общество. През март Арно получи Ордена на Почетния легион от президента Еманюел Макрон, а съпругата му Брижит преподава френски на двама от синовете му.

"Той е почти като държавен глава. Има такова влияние", казва консултантът по политически имидж Франк Тапиро, наричайки Арно "кръстника на Олимпийските игри". Тапиро, който работи с магната като креативен директор за пускането на парфюма Miss Dior, го оприличава на Луи XIV, Кралят Слънце от 18-ти век, известен с абсолютната му власт.

Миналата година LVMH отчете приходи от 86,2 милиарда евро, но въпреки това си остава семейна компания. Петте деца на Арно играят различни роли, което води до спекулации за това кой ще го наследи на върха. Ходът му да удължи възрастта си за пенсиониране от 75 на 80 говори, че той може да се застои наоколо по-дълго време.

Силната страна на Арно е балансирането между наследството, традициите, иновациите и предоставянето на свобода на топ дизайнерите за актуализиране на класиката.

Като се има предвид акцентът на компанията върху нейното френско наследство, спонсорството на олимпийските игри е "доста съвместимо с имиджа на LVMH", сята и Цин Ван, професор по маркетинг и иновации в бизнес училището "Уоруик". "Олимпиадата в Париж дава възможност да се подчертае тази връзка", добавя той. 

В крайна сметка съвременните Олимпийски игри са създадени от френски благородник - барон Пиер дьо Кубертен, а френският остава един от официалните езици на игрите, припомня АП.

"Чувстваме отговорност, защото нашите марки са известни с това, че са френски. Ние сме французи“, заявява Антоан Арно пред АП. "Баща ми е горд да е французин и обича страната си. Така че ние се чувстваме отговорни да правим нещата по правилния начин".

Компанията е допринесла за олимпийските игри със 150 милиона евро, според информация от медии и анализатори, която все пак е непотвърдена от организационния комитет и самия гигант в бранша на луксозните стоки. Това ще постави LVMH на върха или близо до него в списъка с най-големите спонсори на Игрите.

Спонсорството помага на организационния комитет да постигне заявената си цел за частно финансиране на Олимпиадата, като така се избягват преразходите, познати от предишни Олимпийски игри. Бюджетът на Олимпийските игри в Париж е 4,38 милиарда евро, като 96 на сто се покриват от частни приходи, включително от спонсорства, продажба на билети и телевизионни приходи. Делът от 4 на сто - държавното финансиране - ще бъде за последващите ги параолимпийски игри.

Съществува обаче риск за имиджовите инвестиции на LVMH, ако например олимпийските игри бъдат помрачени от протести, на фона на нестабилния политически климат във Франция. "Французите се считат за световни лидери в протестите", припомня Солка. Според него неоспорим факт е, че "луксът процъфтява от неравенството в доходите". Докато френският президент Еманюел Макрон рекламира игрите като широко отворени, критиците обръщат внимание на невъзможния достъп до много от събитията и присъствието на луксозните марки.

Едно нещо е напълно сигурно - Париж няма да отчете внезапен скок в пазаруването на луксозни стоки, докато траят самите Олимпийски игри. Тълпите от хора могат да откажат богатите клиенти, а затварянето на улици ще попречи на достъпа до магазини, включително до авеню "Монтен", където се намира основният магазин на LVMH.