Българското правителство се тревожи все повече от изявления и декларации на управляващите в Скопие, които сочат, че РСМ смята да наруши своите ангажименти за железопътния Коридор 8, като пренасочи европейски средства към друг транспортер проект. Това обяви в позиция днес служебният кабинет.

В изявление на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията на Северна Македония Александър Николоски бе обявено, че тяхното правителство ще поиска от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Eвропейската инвестиционна банка (ЕИБ) част от парите за изграждане на жп линия до границата с България, част от Коридор 8, да бъдат пренасочени към изграждането на жп Коридор 10. Този коридор свързва Сърбия. Република Северна Македония и Гърция.

А Коридор 8 свързва Черно море и Адриатическо море - България, Република Северна Македония и Албания.

Ето какво още казва българското правителство по темата:

"Припомняме, че Република Северна Македония многократно е поемала и потвърждавала своя ангажимент за инфраструктурно свързване на двете държави, вкл. Kоридор VIII – например в Договора за добросъседство от 2017 г. и Протоколите към него от 2019 г. и 2022 г., Меморандума за разбирателство между Албания, България и Северна Македония от октомври 2021 г., съвместната декларация на Албания, България, Италия и Северна Македония от ноември 2023 г., декларациите от Срещата на върха на НАТО от юли 2024 г. и др.

Трансевропейски Коридор VIII не е просто свързване на Република Северна Македония с България, а има за цел да повиши геостратегическата автономност на ЕС. Той се превръща и в ключов логистичен маршрут по южния фланг на НАТО от Адриатическо до Черно море и има огромно значение в настоящия геополитически момент. Отказът от изграждане на основни компоненти на Kоридор VIII отслабва колективната сигурност на Алианса.

Република България нееднократно е поставяла въпроса за изграждането на Kоридор VIII на най-високо равнище и успешно е лобирала за осигуряването на европейски средства за неговото строителство, вкл. за Република Северна Македония.  Благодарение на българските усилия, Коридор VIII е включен в обхвата на Европейски транспортен коридор „Западни Балкани - Източно Средиземноморие“ като приоритет за ЕС. В края на 2023 г. участъкът Крива Паланка - Деве Баир е определен от ЕС като един от шестте флагмански проекта на стратегията „Глобален портал“ и финансиран с над 500 млн. евро грантове и кредити. Модернизацията и завършването на железопътния компонент на Kоридор VIII на българска територия е част от националната програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027“.

Призоваваме правителството на Република Северна Македония да подходи отговорно и добросъвестно към всички поети ангажименти и договорености с цел навременно изграждане на участъците от трасето на Трансевропейски Коридор VIII на нейна територия".