Съдът на Европейския съюз (СЕС) потвърди валидността на пакета “Мобилност", известен още като пакета „Макрон“.
Той отхвърли единствено частта за връщане на камионите в страната, в която е регистрирана фирмата, на всеки 8 седмици.
Това гласи оповестеното днес решение на Съда. То е по заведеното по въпроса колективно дело от България, Румъния, Литва, Кипър, Унгария, Малта и Полша през 2020 г., когато пакетът официално получи зелена светлина в ЕС.
Съдът мотивира отхвърлянето на частта за връщането на камионите, което бе и една от най-спорните клаузи, с мотива, че Европейският парламент и страните членки (Съветът) на ЕС не са имали достатъчно информация, която да им позволи да оценят пропорционалността на тази мярка.
Същевременно от Люксембург потвърдиха всички останали части в пакета за почивката на водачите на камионите.
• Отхвърлено бе искането за премахване на клаузата за почивките извън превозното средство, ако те са над 45 часа седмично. Съгласно нея задължителната почивка в края на седмицата, или редовната седмична почивка, не може да бъде взета в кабината на превозното средство. Ако тя се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от компанията.
• Същото стана и с точката, според която работодателят трябва да организира работата на водачите така, че те да могат да се върнат на всеки 3 или 4 седмици в страна си, инсталирането на интелигентните тахографи, които ще засичат преминаването на граници.
• Съдът не уважи и искането да бъде отхвърлена клаузата за каботажа - автомобилния превоз на товари на територията на държава членка от превозвач, чието седалище се намира в друга държава членка. Тази клауза предвижда 4 дни, през които водачи без гражданство в тази страна няма да могат да извършват операцията, ако са я осъществявали 10 дни със същото превозно средство.
• Отхвърлени са исканията за анулиране на частта за командированите работници. Тя гласи, че на тези хора ще се плащат същите дневни като в страната, в която те са командировани.
„Това не е било първоначално предложение на Европейската комисия. Клаузата за връщането на камионите отпада автоматично“, поясни в отговор на журналистически въпрос говорителят на ЕК Адалбер Янз.
Практиката е ЕК да предлага законодателните актове. След това те се одобряват от Европейския парламент. Последната дума има Съветът, съставен от ресорните министри на страните членки на ЕС.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни