Съдът на Европейския съюз (СЕС) потвърди валидността на пакета “Мобилност", известен още като пакета „Макрон“.

Той отхвърли единствено частта за връщане на камионите в страната, в която е регистрирана фирмата, на всеки 8 седмици.

Това гласи оповестеното днес решение на Съда. То е по заведеното по въпроса колективно дело от България, Румъния, Литва, Кипър, Унгария, Малта и Полша през 2020 г., когато пакетът официално получи зелена светлина в ЕС.

Съдът мотивира отхвърлянето на частта за връщането на камионите, което бе и една от най-спорните клаузи, с мотива, че Европейският парламент и страните членки (Съветът) на ЕС не са имали достатъчно информация, която да им позволи да оценят пропорционалността на тази мярка.

Същевременно от Люксембург потвърдиха всички останали части в пакета за почивката на водачите на камионите.

• Отхвърлено бе искането за премахване на клаузата за почивките извън превозното средство, ако те са над 45 часа седмично. Съгласно нея задължителната почивка в края на седмицата, или редовната седмична почивка, не може да бъде взета в кабината на превозното средство. Ако тя се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от компанията.

• Същото стана и с точката, според която работодателят трябва да организира работата на водачите така, че те да могат да се върнат на всеки 3 или 4 седмици в страна си, инсталирането на интелигентните тахографи, които ще засичат преминаването на граници.

Съдът не уважи и искането да бъде отхвърлена клаузата за каботажа - автомобилния превоз на товари на територията на държава членка от превозвач, чието седалище се намира в друга държава членка. Тази клауза предвижда 4 дни, през които водачи без гражданство в тази страна няма да могат да извършват операцията, ако са я осъществявали 10 дни със същото превозно средство.

Отхвърлени са исканията за анулиране на частта за командированите работници. Тя гласи, че на тези хора ще се плащат същите дневни като в страната, в която те са командировани.

„Това не е било първоначално предложение на Европейската комисия. Клаузата за връщането на камионите отпада автоматично“, поясни в отговор на журналистически въпрос говорителят на ЕК Адалбер Янз.

Практиката е ЕК да предлага законодателните актове. След това те се одобряват от Европейския парламент. Последната дума има Съветът, съставен от ресорните министри на страните членки на ЕС.