Силно затрудненият трафик, транспортното обслужване и пътната безопасност в София – тази тема се опитаха да повдигнат от ГЕРБ-СДС, предизвиквайки извънредно заседание на Столичния общински съвет (СОС). Повод бяха проблемите с движението на автомобилите в града от последните дни.

Извънредното заседание на СОС обаче не се състоя заради липса на кворум.

Дебатите се проведоха преди това в медиите, както и на брифинги на двете спорещи страни.

Истината е, че задръствания в София има и ще продължава да има, когато имаш 800 000 коли, които и тази година са се увеличили. Населението също се увеличава, строи се, развива се градът. Това каза кметът на София Васил Терзиев пред журналисти, цитиран от БТА. Терзиев посочи, че амбицията е да се подобри инфраструктурата на града. Ще продължава да има трафик и това не трябва да е изненада за никого, добави кметът. Всички искаме да караме по европейски улици и това го дължим на софиянци. Задръстванията ще продължава да ги има, докато този град се развива, посоче още Терзиев. Той заяви, че така е било и преди.

"Не сме ние първите, които затварят улици, за да се строи", допълни столичният кмет. 

Той обясни, че е в голяма дилема какво точно е основното обвинение към ръководството на общината. От една страна чухме, че заради многото ремонти и строителство има задръствания, а от друга страна се казва, че няма никакви ремонти и строителство, посочи кметът. Той допълни, че не вижда какво налага днешното извънредно заседание на СОС.

От ГЕРБ отговориха с друг брифинг.

В София не се строи. Единственото, което се случва, е довършване на проектите на ГЕРБ, заяви председателят на групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент Антон Хекимян, цитиран от БГНЕС.

Той обяви, че настоящото ръководство на Столична община (СО) не строи нищо, защото нищо не е предложило.

Хекимян отвърна на думите на Борис Бонев, който по-рано нарече съветниците от ГЕРБ „патологични лъжци“, също с диагноза - диагнозата на оправдаващия се човек, която ще се казва „Бонев – Терзиев".

Връчвам ви чек за 5 милиона лева загуби, калкулирани на ден от всекидневни задръствания. Това е един чек, обаче, не за големия победител в комедийното шоу на Бонев и Терзиев, което е с елементи на хорър, а на големия губещ. Големият губещ са софиянци, каза той.

Според Хекимян столичани губят средно по 15 минути на ден в задръствания.

„Писна ни от вас, господа Бонев и Терзиев, да задръствате града“, заяви общинският съветник, който съобщи, че всеки ден получава сигнали от родители, които не могат да закарат децата си на училище заради затварянето на улица „Симеон“ в последния момент.

Общинската съветничка Ваня Тагарева обърна внимание, че в София има проблем не само със задръстванията, но и с визионерската политика.

Имаме проблем с пътната безопасност. Градът не може да се управлява с лозунги. С тези клишета за „ремонт на ремонта“ стигнаха дотам, че гражданите да ги молят и призовават нищо да не се ремонтира. Ремонтите, които вървят, блокираха целия град, каза тя и попита какво прави Терзиев начело на управлението на европейска столица.

Според нея се дължат много отговори и те трябва да бъдат публични, да се разбере в какви срокове ще се осигури пътна безопасност в столицата.

Говорят за пешеходно пресичане в сърцето на София – на Ларгото, това е безумие, тоест ние няма да ползваме подлезите, безопасните пътни артерии, а ще пресичаме отгоре. Молим ПП-ДБ-СС незабавно да отблокират града. Всеки ден хората ни призовават да ги спасим от „спасителите“ на София“, каза още Тагарева. 

По-рано пред БНР Антон Хекимян изброи невралгичните точки и пътните ремонти в столицата. Според него причината за ситуацията е неспособността на Васил Терзиев и на председателя на групата съветници на ПП-ДБ-СС в Столичния общински съвет Борис Бонев да координират процеси и да управляват града.

Общинският съветник от ПП-ДБ–СС Бонка Василева определи казаното от колегата ѝ като "лъжи". Тя прехвърли проблема на ГЕРБ, като наблегна на презастрояването и некачествените ремонти.

"Не знам те как се събудиха днес и разбраха, че трафикът е проблем – ами проблем е. Проблем е, когато не се инвестира в качествен градски транспорт", заяви Василева.

Според нея всеки такъв проблем трябва да има трайно решение. За нея такова в случая е качественият и удобен градски транспорт, който да накара шофьорите да оставят колите си в периферията на града и да използват транспорта.

"Когато хората отказват да се качат на градския транспорт, когато трамваите и тролеите са разбити машини, няма кой да се качи", посочи тя.

Почти 100% от подвижния състав на наземния градски транспорт е подменен, отговори Хекимян и изказа мнението си, че София има много добър градски транспорт.

Няма анекси на договорните отношения с фирмите, които извършват пътна маркировка, съобщи за друг проблем Бонка Василева.

"Те са искали актуализация на цените, отказват се едностранно от договора и естествено ние възлагаме тази дейност на общинското дружество "Софинвест", обясни тя.

Според Антон Хекимян обаче управляващите постоянно търсят причини, за да се оправдават с някой или нещо. И попита:

"Защо Терзиев и Бонев не са пуснали открити конкурси за пътната маркировка до този момент? Договорите са изтичали. Няма какво да се оправдавате с анекси, защото е било ясно още през януари, че тези договори трябва да бъдат преподписани. Какво разбираме обаче от пресконференцията на зам.-кмета по транспорта на "Спаси София" – че те искат да правят общинска фирма. Значи те целенасочено не са подновили договорите. Те просто са изтекли. Оставиха София заложник няколко месеца да няма пътна маркировка".