Фразата "Русский военный корабль, иди на хуй" - "Руски военен кораб, върви на майната си" - не може да бъде регистрирана като търговска марка, постанови Общият съд на ЕС.

Това е политически лозунг, е мотивът на магистратите от базираната в Люксембург институция.

Посланието се превърна в символ на украинската съпротива срещу руската агресия. То е отправено в сутрешните часове на 24 февруари 2022 г., когато Русия нахлува в Украйна.

Как фразата обиколи света

Действието се развива край Змийския остров в Черно море. Офицери от руския крайцер „Москва“ призовават по радиото украинските гвардейци на острова да се предадат. Отговорът на руски език е: „Русский военный корабль, иди на ..й“ („Руски военен кораб, върви на майната си“).

Фразата придоби огромна популярност в Украйна и бе изписана по стени, билбордове и дори на фланелки. Украинската Служба за граничен контрол подаде молба до Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO) фразата на бъде регистрирана като търговска марка изписана на руски и английски по следния начин:

РУССКИЙ ВОEННЫЙ КОРАБЛЬ, ИДИ НА ..Й
RUSSIAN WARSHIP, GO F..K YOURSELF

От EUIPO отказаха.

Защо украинското искане бе отхвърлено

Решението на Службата за интелектуална собственост бе, че става дума за „политически лозунг, лишен от всякакъв отличителен характер за въпросните стоки и услуги“.

Украинската гранична служба обжалва решението пред Общия съд на ЕС. Съдът обаче постанови, че фразата е масово използвана и разпространявана от медиите веднага, след като е използвана за първи път, с цел насърчаване на подкрепа за Украйна. Така тя много бързо се е превърнала в символ на борбата на Украйна срещу руската агресия. По този начин фразата е използвана в политически контекст, постоянно и с цел изразяване и насърчаване на подкрепа за Киев.

Знакът, който фразата представлява, „не е в състояние да изпълнява съществената функция на търговска марка, ако редовият потребител не възприема в негово присъствие указанието за произход на стоките или услугите“. Въпросната фраза обаче редовно е използвана в нетърговски контекст – този на руската агресия. И задължително ще бъде свързвана с този контекст и историческия момент, отлично известни на редовия потребител в ЕС.

Следователно фразата няма да бъде възприета от съответната публика като указание на търговския произход на стоките или услугите, които обозначава.