Централната банка на Унгария запази основните си лихвени проценти непроменени на второ поредно заседание, за да стабилизира форинта, след като изборната победа на Доналд Тръмп в САЩ предизвика едно от най-стръмните поевтинявания на валутите на развиващите се пазари, съобщи по-рано днес националното радио. 

Това е поредният проблем в икономическо-финансовата схема на Виктор Орбан, върху които начини на ръководене на стопанския живот беше изкован и нов термин - "Орбаномика". През последните години икономиката на страната се представя под очакванията в макроикономически план, генерирайки най-голямата инфлация в Европейския съюз, трупайки все повече дългове. Орбан наложи преди две години тавани на цените на редица стоки, което доведе до недостиг по магазините. Той вече е овладян след освобождаването на цените. 

Днес Националната банка на Унгария запази референтния лихвен процент на ниво от 6,5%, оправдавайки пазарните очаквания. По този начин унгарската основна лихва остава най-високата в ЕС заедно с тази в Румъния, която също е на ниво от 6,5%.

Лихвените проценти за обезпечените заеми и за овърнайт депозити също останаха непроменени, съответно на нива от 7,5% и 5,5%.

През октомври общата годишна инфлация в Унгария се повиши до 3,2% от 3% през септември, докато основната инфлация се понижи до 4,5% от 4,8%.

Днешното решение на централната банка имаше за цел да стабилизира форинта, който поевтиня рязко след изборната победа на Доналд Тръмп. Унгарският форинт дори загуби около 2,5% от стойността си спрямо еврото, доближавайки двугодишно дъно, което го прави най-слабата сред валутите на европейските нововъзникващи пазари.

Сривът на форинта накара централната банка да се откаже от опита си за рестартиране на облекчаване на паричната и лихвена политика, въпреки че инфлацията се движи близо до целта от 3 процента.

Въпреки проблемите правителството остава оптимистично настроено. То залага на китайските инвестиции, които би трябвало да "буустнат" местната икономика. Унгария ще стане дом на завод на китайската марка автомобили BYD, помагайки така на компанията да заобиколи европейските вносни мита.