Конституционният съд допусна за разглеждане по същество пет дела, всички с предмет оспорване на законността на произведените на 27 октомври избори за народни представители в 51-вото Народно събрание. Съдът обедини петте дела за общо разглеждане, информират от институцията.

По делата съдът допусна експертиза, която, като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване в 1 777 избирателни секции, да установи броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия.

Освен това експертизата трябва да установи броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване.

Вещите лица трябва да отговорят и дали протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс са съставени в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 от Изборния кодекс.

Друга задача е да установи дали в 442 избирателни секции броят на вписаните в протокола по чл. 273 от Изборния кодекс като недействителни бюлетини съответства на броя на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от секционните избирателни комисии.

Срокът на експертизата е до 10 януари следващата година

Съдът задължи Централната избирателна комисия да осигури на експертизата изборните книжа на посочените секции.

Освен това ЦИК в двуседмичен срок следва да представи информация за причините, поради които избирателните секции, за които не е налице изключението от Изборния кодекс, не са осъществили видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване на края на изборния ден при преброяването на гласовете и съставянето на протокола, както и списък на избирателните секции, по отношение на които е приложимо изключението на чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс;

Също така в триседмичен срок следва да представи информация за извършените след срока по чл. 89, ал. 1 и 2 от Изборния кодекс промени в съставите на секционните избирателни комисии – общ брой на промените, разпределение по седмици, по чие предложение са направени (на члена на комисията, на политическа партия или коалиция, на друг субект), запазено ли е първоначалното съотношение на политическите партии и коалиции в секционната избирателна комисия по чл. 92, ал. 6 от Изборния кодекс, на какво фактическо/правно основание е направена промяната.

Определенията са приети единодушно с единадесет гласа.