Конституционният съд допусна за разглеждане по същество пет дела, всички с предмет оспорване на законността на произведените на 27 октомври избори за народни представители в 51-вото Народно събрание. Съдът обедини петте дела за общо разглеждане, информират от институцията.
По делата съдът допусна експертиза, която, като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване в 1 777 избирателни секции, да установи броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия.
Освен това експертизата трябва да установи броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване.
Вещите лица трябва да отговорят и дали протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс са съставени в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 от Изборния кодекс.
Друга задача е да установи дали в 442 избирателни секции броят на вписаните в протокола по чл. 273 от Изборния кодекс като недействителни бюлетини съответства на броя на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от секционните избирателни комисии.
Срокът на експертизата е до 10 януари следващата година
Съдът задължи Централната избирателна комисия да осигури на експертизата изборните книжа на посочените секции.
Освен това ЦИК в двуседмичен срок следва да представи информация за причините, поради които избирателните секции, за които не е налице изключението от Изборния кодекс, не са осъществили видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване на края на изборния ден при преброяването на гласовете и съставянето на протокола, както и списък на избирателните секции, по отношение на които е приложимо изключението на чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс;
Също така в триседмичен срок следва да представи информация за извършените след срока по чл. 89, ал. 1 и 2 от Изборния кодекс промени в съставите на секционните избирателни комисии – общ брой на промените, разпределение по седмици, по чие предложение са направени (на члена на комисията, на политическа партия или коалиция, на друг субект), запазено ли е първоначалното съотношение на политическите партии и коалиции в секционната избирателна комисия по чл. 92, ал. 6 от Изборния кодекс, на какво фактическо/правно основание е направена промяната.
Определенията са приети единодушно с единадесет гласа.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни