Администрацията на отиващия си президент Джо Байдън финализира правила, които на практика ще забранят почти всички китайски автомобили и камиони на американския пазар като част от наказателните мерки срещу софтуера и хардуера на автомобилите от Китай, съобщава Ройтерс, цитирана от БНР.
Последният ход на Вашингтон срещу китайските превозни средства идва, след като Министерството на търговията заяви по-рано този месец, че обмисля подобна репресия срещу произведените в Китай дронове в резултат на рязкото увеличение на тарифите от миналата година върху вноса на китайските електрически превозни средства.
"Наистина е важно, защото не искаме два милиона китайски коли по пътищата и след това да осъзнаем, че имаме заплаха", заяви министърът на търговията Джина Раймондо в интервю за Ройтерс, визирайки опасенията за националната сигурност.
През септември нейното министерство предложи всеобхватна забрана на ключов китайски софтуер и хардуер в т.нар. "свързани превозни средства" по американските пътища, като софтуерните забрани ще влязат в сила през 2027 г., а тези върху хардуера - през 2029 г. Те също така забраняват на китайските автомобилни компании да тестват т.нар. "автономно" (самоуправляващото се) шофиране на автомобили по пътищата на САЩ.
Правилата обхващат и руски превозни средства и компоненти, отбелязва Ройтерс.
В окончателните правила Министерството на търговията на САЩ посочва, че прави някои промени, като например освобождаване на превозни средства, по-тежки от 10 000 паунда от изискванията, което ще позволи на китайската компания BYD да продължи да сглобява електрически автобуси в Калифорния.
В понеделник министерството заяви, че планира скоро да предложи правила, забраняващи китайски софтуер и хардуер в по-големи търговски превозни средства, включително камиони и автобуси. Окончателното решение обаче ще остане в ръцете на бъдещата администрация на Тръмп.
Междувременно министерството каза, че забраните няма да обхващат китайски софтуер, разработен преди новите правила да влязат в сила, стига той да не се поддържа от китайска фирма. Това означава, че General Motors и Ford потенциално биха могли да продължат да внасят някои произведени в Китай автомобили за купувачи от САЩ, каза високопоставен служител пред репортери.
Алиансът за автомобилни иновации, представляващ GM, Toyota Motor, Volkswagen, Hyundai Motor и други големи автомобилни производители, са поискали, но без успех, допълнително една година, за да отговорят на хардуерните изисквания.
Шведският автомобилен производител Polestar, който е марка на китайската Geely, предупреди през октомври 2024 г., че без промени търговското правило ще му "забрани ефективно" да продава автомобили в Съединените щати. Polestar вероятно ще трябва да поиска специално разрешение съгласно окончателното правило. От Polestar отказаха обаче коментар.
През септември 2024 г. администрацията на Байдън финализира рязкото повишаване на митата върху вноса на китайски електрически превозни средства и този месец постави ключовата китайска компания за батерии CATL в списък с фирми, обвинени в подпомагане на военнопромишлената индустрия на Китай.
Новоизбраният президент Доналд Тръмп, който встъпва в длъжност на 20 януари, иска да предотврати вноса на китайски автомобили, но е отворен за китайските производители на автомобили, които произвеждат превозни средства в Съединените щати, напомня Ройтерс.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни