Със замах днес Столичният общински съвет премахна почти целия нощен транспорт в София - от 4 линии остават само 2, при това те ще работят само в петък и събота.
Това означава, че всички хора, които работят през нощта, до късно вечер или от много рано сутрин, или които искат да се приберат късно през нощта по друга причина, ще трябва да ползват такси 5 дни в седмицата. Или 7, ако не им вършат работата на двете оставащи линии - N1 (Младост 4 - Люлин 1, 2) и N2 (Студентски град - Обеля).
Решението бе идея на Карлос Контрера (ВМРО) и Ваня Григорова (БСП), като бе подкрепено почти единодушно от ГЕРБ, БСП и ИТН. Против бяха общинарите от ПП-ДБ-СС, изключените от "Възраждане", и единствен Войслав Тодоров от БСП.
Основен довод на вносителите и трите партии, които гласуваха "за" (макар изказвания от ИТН в зала да не се чуха) бе тезата, че по тези линии няма достатъчен пътникопоток, който да оправдае съществуването им.
Къде са данните?
В заседанието днес и в доклада си Карлос Контрера цитира малко подбрана информация за месец октомври 2024 г., като илюстрира ниския брой пътници с графика. Общинарят посочи и данни за положения извънреден труд на водачите на автобуси, неизползваните им отпуски, незаетите щатни бройки, както и автобусите извън експлоатация по технически причини - за целия автобусен транспорт на столицата.
Основен довод и на него, и на Григорова е че така общината влага средства и човешка сила в линии, които се ползват от много малко хора, а междувременно целият транспорт на София е в тежка кадрова криза.
В публичния, качен на сайта на СОС доклад, други данни липсват. Контрера цитира писмо от Центъра за градска мобилност, №17-445 от 18 декември 2024 г., но това писмо не е приложено към неговия доклад.
Клуб Z обаче успя да се сдобие с други две писма - едното от "Столичен автотранспорт" ЕАД, другото от от ЦГМ, адресирани към Ваня Григорова, видно в отговор на нейни въпроси по темата. Те потвърждават част от информацията, която Контрера дава, но разказват и малко по-подробна история. Общинските съветници са имали достъп до тези писма, но остава мистерия защо те не са публични и защо данните в тях не бяха обсъждани в по-голяма дълбочина на днешното заседание на СОС.
Какво сочат данните?
В първото писмо - от "Столичен автотранспорт" - на Григорова се дават данни както за нощния транспорт, така и за автотранспорта като цяло. От него разбираме, че четирите линии се обслужват от 9 автобуса и 9 водачи. По някаква причина общинарите днес многократно говориха само за 8 автобуса.
Научаваме още, че автобуси в София карат общо 997 шофьори, а не достигат 258. На нощните линии водачите работят по 4 часа. Видно е и че шофьорите полагат сериозен извънреден труд - по 35 часа на човек месечно.
Девет са общия брой шофьори и автобуси в нощния транспорт - не става ясно как освобождаването на 7 от тях ще облекчи съществено останалите 990 души, нито как ще компенсира 258-те шофьори, които не достигат на "Столичен автотранспорт".
В това писмо са налице и първите данни за пътници по четирите нощни линии в периода от ноември 2023 г. до септември 2024 г. Като за начало - тези, които са си купили нощна карта от контрольор, с приложение или с банкова карта.
От това установяваме, че за въпросните 11 месеца са заплатени 124 766 пътувания, като има плавен ръст от ноември до юни 2024 г., когато броят достига своя пик от 15 974 купени нощни карти за месеца. Това съвпада с тезата на общинарите от ПП-ДБ-СС, че услугата расте по популярност. В следващите месеци се бележи спад, но броят продадени карти не пада до нивата от май месец.
Под таблицата от "Столичен автотранспорт" отбелязват и още 8367 пътувания в същия период, осъществени с годишни карти за цялата мрежа. Както и че не са включени данните на хора, сменяли две нощни линии, или които са пътували с 24-часова и 72-часова карта - защо, остава мистерия.
Научаваме и че 18-те контрольори, които трябва да са постоянно в нощните автобуси, са стрували на бюджета 431 708,59 лв. При изваждане на осигуровки и разделяне на тази сума на броя контрольори за 11 месеца, това означава, че за 4-часовите си смени те са получавали по 1825 лв. брутна заплата.
В писмото е налице и разбивка на разходите за всяка от линиите, както и печалбите - но само от нощните билети по 2 лева (отново не се отчитат хората с годишни, 24-часови или 72-часови карти):
Тук е видно, че линия N3, дадена за пример като най-непопулярна, е и с най-малки разходи. Научаваме и че нощният транспорт като цяло е на загуба от 676 470 лв за тези 11 месеца, ако не броим хората с дългосрочни карти. Това не е новина - множество дневни линии на градския транспорт също са на загуба.
В писмото от ЦГМ към Григорова пък научаваме броя пътници по линии през октомври, като този път това включва и хората с 24, 72-часови и годишни карти:
15 394 пътници са ползвали нощния транспорт през октомври. От ЦГМ дават и разбивка по дни. Тук сме маркирали допълнително дните, в които сега ще работят само линии N1 и N2 - петък и събота:
Видно е, че в тези дни често са сред по-популярните, но не универсално. На 19 и 26 октомври, неделя, са налице повече пътници от предхождащата ги събота. Т.е. решението да работят само в петък и събота не е съобразено напълно с най-високия пътникопоток. Датата 31 октомври може да се счита за аномалия - както отбелязва и Контрера в доклада си, това е Хелоуин, празник, който често се празнува до малките часове.
На базата на данните от октомври можем да изчислим много грубо, че премахването на двете линии и намаляването на останалите две до два дни ще ощетява средно поне 330 души всеки ден. На базата на тези данни няма как да се прецени колко от тях са хора, които ползват линиите всеки ден. Нито има как да сравним загубите от тези линии с други линии и броя хора, които се возят на тях. Не знаем и дали няма ръст на ползващите нощен транспорт през ноември и декември.
Можем обаче да направим проста математика за това кой печели от това - ако тези 330 души трябва да пътуват нощем и нямат друг избор, таксиметровите шофьори ще изкарват допълнителни 4000-6000 лв. всеки ден.
Гражданите биха очаквали подобен подробен анализ да бъде направен от общинските съветници, преди да вземат подобно решение. И да бъде представен в пълнота на обществото, а не крит от тях.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни