
Meta, компанията зад Facebook и Instagram, обяви нов модел за използване на социалните си мрежи в Европа - потребителите вече могат да избират дали да ползват платформите безплатно с реклами, или да плащат месечен абонамент, за да премахнат рекламите.

Решението е наложено от европейските регулации, обясняват от компанията, изискващи технологичните компании да предоставят по-голям контрол на потребителите върху използването на техните лични данни.
Какви са опциите?
Meta предоставя два избора:
Безплатно използване с реклами: Потребителите, които изберат тази опция, ще трябва да се съгласят, че Meta ще обработва личните им данни за рекламни цели. Това включва информация за предоставеното от тях съдържание, активността в платформите, връзките им и техническа информация за устройството и браузъра. Потребителите могат да настройват рекламното си изживяване и да избират между персонализирани и по-малко персонализирани реклами.
Платен абонамент без реклами: За месечна такса потребителите могат да премахнат рекламите от своите акаунти. В България цената е 10,99 лв. на месец за един акаунт, ако абонаментът е направен през уебсайта на Meta, и 13,99 лв., ако е направен през Apple App Store или Google Play. За всеки допълнителен акаунт в същия Account Center се начислява допълнителна такса.
Какво включва платеният абонамент?
Абонаментът (засега) не дава никакви специални привилегии по отношение на достъпа до всички функционалности на Facebook и Instagram – Feed, Stories и Reels, но премахва всички рекламни съобщения.

Личните данни на абонатите няма да бъдат използвани за рекламни цели, като Meta гарантира, че чувствителна информация няма да се обработва. Абонаментът важи както за уеб версиите, така и за мобилните приложения.
Защо Meta въвежда тази опция?
Тази промяна е пряк отговор на засиления регулаторен натиск от Европейския съюз. Регулациите изискват технологичните компании да осигуряват по-голяма прозрачност и контрол върху данните на потребителите, особено във връзка с таргетираните реклами. Според GDPR, компаниите трябва да предоставят ясни и достъпни възможности за избор относно събирането и обработката на лични данни.
Засега Meta прилага платения модел само в Европейския съюз, като опит за съответствие с местното законодателство. В други региони платформите остават безплатни с реклами, но регулаторният натиск в различни части на света може да наложи подобни промени в бъдеще.
***
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни