Швеция подозира, че става дума за "груб саботаж", след като бе повреден подводен кабел в Балтийско море, пише в. "Ню Йорк таймс".

Шведските власти започнаха разследване по случая, броени седмици след като НАТО засили военното си присъствие в района след серия от подобни инциденти.

Представители на шведските власти се качиха вчера на борда на българския кораб "Вежен" във връзка с това, което описаха като "груб саботаж", след като подводен комуникационен кабел в Балтийско море бе повреден ден по-рано. Властите заявиха, че плавателният съд е ескортиран до шведския бряг за целите на разследването.

"Ню Йорк таймс" отбелязва, че случаят с "Вежен" бе предшестван от други предполагаеми опити за саботаж на подводни кабели в Балтийско море, което наскоро се е превърнало в театър на потенциална хибридна война между НАТО и Русия.

Американското издание припомня, че преди две седмици НАТО започна нова операция по патрулиране и наблюдение за защита на критичната инфраструктура в Балтийско море, на което Русия има излаз, след като няколко кабели бяха прекъснати.

"Ню Йорк таймс" обръща внимание на изявлението на шведските служби за сигурност, че инцидентът от неделя може би е бил опит да бъдат взети на прицел шведски интереси и че задържаният плавателен съд "е заподозрян в извършването на саботажа".

Американското издание отбелязва още, че българското параходство "Български морски флот", към чиято флотилия се числи "Вежен", който плава под малтийски флаг, заяви, че до инцидента се е стигнало поради "форсмажорни обстоятелства, дължащи се на неблагоприятните хидрометеорологични условия в района".

"Дейли телеграф" отбелязва, че кабелът, свързващ Латвия с шведския остров Готланд, е бил повреден броени дни след като Русия обяви плавателни съдове на НАТО във враждебни действия в Балтийско море.

В. "Индипендънт" също обръща внимание на изявлението на "Български морски флот", че корабът "Вежен" не е отговорен за прекъсването на подводния кабел.

Британското издание цитира думите на ръководителя на параходството Александър Калчев, че автоматизираната система за идентификация на корабите ясно е показала, че "Вежен" е преминал над кабела и че не може да се каже кога точно е бил прекъснат той.

Какво се случи

Повреденият кабел минава между Швеция и Латвия и се използва от латвийските държавни медии. Той е повреден на място, намиращо се в изключителната икономическа зона на Швеция в Балтийско море.

Късно в неделя шведската прокуратура обяви, че разследва "сериозен саботаж" и е задържала плавателен съд във връзка с инцидента.

Това е поредна такава повреда през последните месеци. След като редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.

През декември имаше подозрения, че повреда е била причинена от котвата на кораб, за който се твърди, че принадлежи на така наречения руски "сенчест флот". Става дума за танкери и други товарни кораби, които имат непрозрачни структури на собственост и се използват от Русия, за да заобикаля санкциите, наложени в резултат на инвазията в Украйна, например при транспортирането на петрол.

ЕС наложи санкции на десетки от тези кораби. Действителният размер на флота обаче вероятно е много по-голям. Президентът на Литва Гитанас Науседа каза, че в моретата се намират около 600-1000 кораба, принадлежащи към този "сенчест флот".

Нови правила за Балтийско море?

Литовският министър на външните работи Кестутис Будрис призова за нов поглед върху действащите правила за корабоплаване в светлината на повредения неотдавна кабел.

"Правилата за корабоплаване в Балтийско море трябва да бъдат преразгледани, особено когато става въпрос за използването на котви", написа Будрис в платформата "Х".

"Флотът в сянка ... по-голям проблем, който излага на риск околната ни среда и критичната инфраструктура", добави той.

Началникът на Генералния щаб на литовската армия Каспарс Пуданс също се застъпи за хармонизирането на националните и международните правила, тъй като е невъзможно да се наблюдава всяка морска миля от Балтийско море.

В момента, в който е забелязана повредата на подводния кабел, в морската зона между Вентспилс и Готланд, в района е имало повече от 70 кораба, каза той пред журналисти.

Според директора на Литовското национално радио и телевизия Гиртс Озолс възстановяването на повредения кабел може да отнеме от няколко дни до няколко седмици. Повредата на кабела не оказва влияние върху крайните потребители, каза той по латвийската телевизия.

Германия се присъедини към разследването на повредата на кабела. Правителствен говорител посочи участието на страната в операцията на НАТО "Балтийски страж", като заяви, че то допринася за разследването. Операцията "Балтийски страж" стартира в Хелзинки на 14 януари с цел защита на критичната подводна инфраструктура.

"Инцидентът показва още веднъж колко уязвима е критичната подводна инфраструктура", каза говорителят. Той добави, че увеличаването на присъствието на НАТО в региона е от основно значение за Германия.