Google е прекатегоризирал САЩ като "чувствителна държава" – статут, запазен за страни с гранични спорове или рестриктивни правителства.

Решението идва след като президентът Доналд Тръмп нареди промени в официалните карти и държавната комуникация, включително преименуването на Мексиканския залив на "Gulf of America" - Американски залив, и връщането на старото име на връх Денали – Маунт Маккинли.

Според вътрешна кореспонденция, с която CNBC разполага, в понеделник Google Maps е получил „P0“ нареждане – приоритет от най-високо ниво, което изисква незабавно изпълнение. Служителите са били инструктирани спешно да променят географските означения за американските потребители.

Решението на Google показва сложните взаимоотношения между технологичните гиганти и администрацията на Тръмп. През първия си мандат той водеше открита битка със Силициевата долина, но след преизбирането си някои топ мениджъри, включително изпълнителният директор на Google Сундар Пичай, демонстрираха по-близки отношения с Белия дом.

Meta, TikTok, Amazon и други също коригираха политиките си в съответствие с новата политическа реалност. Google Maps вече третира САЩ по същия начин като Китай, Русия, Саудитска Арабия и Израел – държави, където спорни географски имена се изписват различно за различните потребители. Например, Персийският залив се обозначава като „Арабски залив“ в някои арабски държави.

Как ще изглеждат картите за американските потребители?

Промените ще засегнат предимно потребителите в САЩ – там ще виждат само "Gulf of America", докато в Мексико ще остане "Gulf of Mexico". В други части на света ще бъдат показани и двете названия. Google оправдава действията си с утвърдена практика – промяна на имената на обекти, когато те бъдат официално утвърдени от правителствени източници.

Подобна ситуация се разигра и през 2015 г., когато администрацията на Барак Обама промени името на Маунт Маккинли на Денали, а Google веднага актуализира картите си. Сега обаче компанията се намира в деликатна позиция – дали да следва новата линия на Тръмп безкритично, или да рискува политически натиск, ако откаже да направи промени.

Този случай е само част от по-широката картина – как технологичните компании лавират между правителствения натиск, глобалните стандарти и потребителските очаквания.

***

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".