Руската посланичка в България Елеонора Митрофанова бе изгонена при откриването на изложба в Националната галерия "Квадрат 500".

Митрофанова влиза в изложбената зала и е пресрещната от жена, която изрича "Срам и позор за вас", а след това и "Тук не е Москва", "Слава на Украйна". След това и други посетители се присъединяват. "Тук е Европа", "Убиец" се чуват още на видео от събитието. Руската посланичка няколко пъти отговоря на руски, след което напуска залата и си тръгва от изложбата.

Изложбата, открита от Яра Бубнова, показва за първи път в България изкуството на "Герила Гърлс" – емблематични плакати, видеоклипове и инсталации от постоянните колекции на най-значимите музеи в света (МоМА, Тейт Модърн, Центъра „Жорж Помпиду”).

Включен е и легендарният плакат „Трябва ли жените да са голи, за да влязат в музея Метрополитън?“, който провокира публиката през 1989 с пояснението, че по-малко от 5% от художниците в модерното изкуство са жени, но 85% от голите тела са женски.

Две от основателките на групата – известни с псевдонимите Фрида Кало и Кете Колвиц, изнесоха публична перформативна лекция. Този жанр е предпочитан и развит от тях, а събитието по повод първото им пристигане в България символично свързва софийската сцена с Ню Йорк, Лондон, Париж и Виена.

"Герила Гърлс", анонимната артистична група е основана в Ню Йорк през 1985, след акция, която критикува политиките на Музея за модерно изкуство (MoMA). Групата насочва вниманието си към половото и расовото неравенство в артистичната общност и обществото като цяло.

Анонимността на членовете на Герила Гърлс е ключова за тяхната идентичност. Те носят маски на горили, които символизират тяхната борба. За да осигурят индивидуалност в публичните си изяви, членовете използват псевдоними, вдъхновени от имената на известни художнички, писателки и активистки като Фрида Кало, Кете Колвиц и Гъртруд Стайн.