Точно „Тесла“!

Компанията на съветника на Доналд Тръмп – Илон Мъск, е пратила писмо до президента, в което се оплаква от митническата му политика. Писмото обаче не е подписано, съобщава "Файненшъл таймс".

В писмото до министъра на търговията Джеймсън Грийър се посочва, че поради предишните допълнителни мита разходите на „Тесла“ дори при производството в САЩ са нараснали. Освен това, колите в чужбина са станали по-скъпи, което е отслабило тяхната конкурентоспособност на пазара.

Кой е написал писмото?

Не е ясно кой точно е написал или изпратил писмото. Според "Файненшъл таймс", позовавайки се на източник, писмото е останало без подпис, „защото никой в компанията не е искал да бъде уволнен заради изпращането му“. Писмото е датирано от 11 март. Компанията „Тесла“ още не е коментирала официално.

Въпреки че Илон Мъск е важна фигура за новата администрация на Тръмп и е ангажиран с радикалното съкращаване на работни места в администрацията, той също така продължава да е предприемач и ръководител на множество частни компании. Поради това често му се приписват конфликти на интереси.

Ангажиментът към Тръмп явно не е довел до сериозни ползи за „Тесла“

Акциите на автомобилната компания продължават да се сриват. В Европа се появиха призиви за бойкот срещу американския производител на автомобили и продажбите на компанията там значително спаднаха. Самият Мъск в миналото е изразявал позиции срещу високите мита и дори за усилване на свободната търговия, например с Обединеното кралство след Брекзит.

„Тесла“ се притеснява от ответни мерки

Фирмата се притеснява и да не стане жертва на ответни мерки от други държави, тъй като те може да използват компанията като лост за оказване на натиск върху Тръмп и неговата търговска политика.

В неподписаното писмо до търговския представител на САЩ се казва:

„Американските износители са изложени на непропорционално големи въздействия, когато други държави реагират на американски търговски мерки“.

По-ранни търговски мерки на САЩ вече са предизвикали незабавни реакции от засегнатите държави, като по-високи мита върху електрическите автомобили. Освен това „Тесла“ е зависима и от внос в САЩ, който може да бъде обложен с нови мита. Макар „Тесла“ да има много заводи в САЩ, компанията все пак има нужда от суровини и компоненти от други страни.

В писмото се казва:

"Търговските действия не трябва да бъдат в конфликт с целта да се увеличи и подкрепи вътрешното производство".

Тръмп обмисля да наложи значителни мита върху превозни средства и части от цял свят в началото на април.

Други американски автомобилни производители също предупредиха за покачващи се цени

Други компании също са изпратили писма до офиса на търговския представител на САЩ заради търговската политика на страната. Сред тях е и търговската група Autos Drive America, която представлява големи чуждестранни автомобилни производители като Toyota, Volkswagen, BMW, Honda и Hyundai.

Групата е предупредила в отделно писмо, че въвеждането на широкообхватни мита ще наруши вътрешното производство в американските заводи.

"Автомобилните производители не могат да променят веригите си на доставки за една нощ", се казва в писмото.

Това ще доведе до комбинирани ефекти от "по-високи цени за потребителите, по-малко модели в продажба и закриване на американски производствени линии" (а автомобилите, произведени в САЩ, от десетилетия страдат от факта, че излизат на доста висока крайна цена - б.р.). Това може да доведе до загуба на работни места в цялата верига на доставки.

Тръмп обаче има намерение да засили вътрешното производство, да създаде нови работни места в САЩ и да намали цените за потребителите.