Планинската страна Швейцария се превърна в държавата с най-голям флот в света от кораби за превоз на контейнери, въпреки че няма излаз на море. Това се дължи предимно на корпорацията за морски превози "Медитерениън шипинг къмпани - Ем Ес Си" (Mediterranean Shipping Company - MSC), която е базирана в Женева. 

Германия, която някога се гордееше с най-големия флот от контейнеровози в света, вече е на трето място по този показател, посочва Габи Борнхайм, председател на Асоциацията на германските корабособственици (VDR). Тя отбелязва, че страната с втория по големина флот в света от кораби за превоз на контейнери е Китай.

Империята Ем Ес Си

Швейцария се превърна в лидер в този сектор благодарение на Ем Ес Си, която е най-голямата компания за морски контейнерен транспорт в света. Корпорацията, която е под контрола на фамилията Апонте, е основана в италианския град Неапол през 70-те години на миналия век. По-късно нейната централа е преместена в Женева, Швейцария.

Наскоро Ем Ес Си закупи значителен брой контейнеровози, част от които от Германия.

"Те придобиха значителен корабен тонаж", посочва председателят на Асоциацията на германските корабособственици Габи Борнхайм, цитирана от ДПА и БТА.

През 2024 г. Ем Ес Си влезе в медийните заглавия с придобиването на дял от компанията "Хамбургер хафен унд логистик А Ге" (Hamburger Hafen und Logistik AG - HHLA), която управлява контейнерния терминал към пристанището на германския град Хамбург.

Лидерите при морския контейнерен транспорт

Благодарение на Ем Ес Си Швейцария е световен лидер в сектора на морския контейнерен транспорт, с 34,7-милионен брутен корабен тонаж.

Тонажът е мярка за габаритите или товароподемността на даден кораб, посочват експерти. 

На второ място в света в сектора на морския контейнерен транспорт е Китай, чийто брутен корабен тонаж е 31 милиона. Трета е Германия, с 30,2 милиона. Германският търговски флот се състои от 1764 кораба, с 36 по-малко в сравнение с предходната година. 

"Но брутният му тонаж се увеличава от 47 млн. бруто тона на 47,4 млн. бруто тона", посочва председателят на Асоциацията на германските корабособственици.

Морският контейнерен транспорт в ЕС

През 2023 г. в основните пристанища на страните от Европейския съюз са обработени контейнери с обем, който е еквивалентен на 92,4 млн. стандартни 20-футови контейнера. Това сочат актуалните данни на европейската статистическа агенция Евростат.

Стандартните 20-футови контейнери са с дължина от около 6,06 метра, широки са 2,44 м и са с височина от 2,59 м, посочват експерти.

Обработените контейнери в основните пристанища на ЕС през 2023 г. са с 4,4 на сто по-малко в сравнение с 2022 година.

При пълните контейнери намалението е по-съществено (-4,7 на сто) в сравнение със спада при обработката на празни контейнери (-2,8 на сто).

През 2023 г. Испания е била страната от Евросъюза, на чийто пристанища са обработени контейнери с най-голям обем. Той възлиза на еквивалента на 16,4 млн. стандартни 20-футови контейнера. Това представлява 17,7 на сто от общия обем на контейнерите, обработени в основните пристанища на Европейския съюз през 2023 година.

Испания е следвана по този показател от Нидерландия (14,8 на сто), Германия (13,7 на сто от общия обем за ЕС), Белгия (12,4 на сто) и Италия (11,8 на сто).

Тези пет държави формират обща 70,5 на сто от контейнерите, обработени в основните пристанища на ЕС през разглеждания период.

В пристанищата на България през 2023 г. са обработени контейнери с обем, който е еквивалентен на 282 000 стандартни 20-футови контейнера. Това представлява повишение спрямо 2022 г., когато този показател възлиза на 255 000 хиляди еквивалентни единици.

Ротердам, Антверпен-Брюж и Хамбург са трите пристанище в страните от Европейския съюз, на които през 2023 г. са обработени най-много контейнери, сочат данните на Евростат.