
За първи път в историята ЕС ще въведе двегодишен изпитателен срок за млади шофьори.
Те ще подлежат и на по-строги изисквания и наказания за шофиране под влияние на алкохола и без използване на предпазен колан или системи за обезопасяване на деца.
Това се съдържа в споразумението за новите шофьорски книжки в ЕС. То бе постигнато между преговарящите от Европейския парламент и страните членки (Съвета).
Споразумението цели да актуализира настоящата Директива за шофьорските книжки и да подобри пътната безопасност в ЕС, където годишно по пътищата загиват близо 20 000 души.

• Страните членки се насърчават да имат нулева толерантност към алкохола и наркотиците, което ще забрани употребата им за всички шофьори, се казва още в текста.
• Водачите ще бъдат по-добре подготвени за реални ситуации и ще бъдат по-добре информирани за рисковете за пешеходците, децата, колоездачите и други уязвими хора на пътя. За да получи шофьорска книжка, кандидатът ще трябва да се научи да ползва безопасно телефона, докато кара. Той ще трябва също да знае опасностите от „мъртвите точки“ – областите, които не могат да бъдат видени в огледалото или са скрити от някоя част от колата. Други изисквания са познаване на системите за подпомагане на водача, безопасното отваряне на врати, както и шофирането при сняг или на хлъзгав път.
• С цел борба с недостига на професионални шофьори минималната възраст за водач на камион ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за водач на автобус – от 24 на 21 г. Необходим е обаче професионален сертификат на кандидата. Страните членки могат да разрешат и на 17-годишни да управляват камион или микробус, но само на територията на съответната страна и при условие, че са придружени от професионален шофьор. Тази система ще се прилага по-широко в ЕС за водачите на автомобили.
• Валидността на шофьорските книжки ще бъде 15 години за мотоциклети и автомобили. Страните членки могат да намалят срока на 10 години, ако свидетелството бъде използвано и като национална лична карта. Същевременно книжките за водачи на автобуси и камиони ще бъдат подновявани на всеки 5 години. Държавите от ЕС могат да съкратят валидността на книжките на шофьорите на възраст 65 години и повече.

• Преди да получат за първи път книжка, шофьорите ще минават медицински преглед, включително на зрението и на сърцето. За водачите на коли и мотоциклети страните от ЕС могат да заменят тези прегледи със самооценка, а в случай на подновяване на документа – с други алтернативни мерки.
Националните власти ще бъдат насърчени да обяснят по-добре минималните стандарти за физическа и умствена годност за шофиране.
• В ЕС ще преобладават цифровите шофьорски книжки, качени на смартфони. Страните членки ще разполагат с 5 години и 6 месеца след влизането в сила на актуализацията, за да прилагат тези документи. Шофьорите обаче си запазват правото да искат и физически книжки.
Споразумението трябва да бъде одобрено от Съвета и Европейския парламент. Страните членки ще разполагат с 4 години за транспонирането на поправките в националните законодателства и подготовка за прилагането им.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни