Компанията H&M обяви, че ще създаде дигитални "близнаци" на 30 фото модела чрез изкуствен интелект, които ще бъдат използвани в маркетинг кампании и постове в социалните мрежи. Шведският моден гигант уточнява, че това ще се случва само със съгласието на самите модели, които ще запазят контрол върху своите дигитални образи.

"Любопитни сме да изследваме нови творчески начини да представим модата и да използваме предимствата на новите технологии, без да изневеряваме на стила и фокуса върху човека", заяви творческият директор на H&M Йорген Андерсон.

Макар компанията да подчертава, че няма да промени "човекоцентричния си подход", реакциите от индустрията не закъсняха. Инфлуенсърката Морган Ридъл нарече идеята "срамна" и предупреди, че тя ще засегне не само моделите, но и фотографи, гримьори, фризьори и осветители.

"Почивайте в мир, всички останали професии на снимачната площадка, които това ще отнеме", пише тя в Instagram.

Според H&M, дигиталните копия ще бъдат ясно обозначени с воден знак, а използването на AI ще бъде декларирано, както изискват правилата на платформи като Instagram и TikTok. Моделите ще получават възнаграждение по същата схема, както при ползване на обикновени техни снимки – според договорените тарифи с агенциите им.

Проектът се разработва съвместно с шведската технологична компания Uncut, която рекламира себе си като "помагаща на големите марки да се сбогуват с остарелите методи за продукция".

Докато някои модели приемат инициативата като възможност за повече ангажименти без пътуване ("Тя е като мен, но без джетлаг", казва моделът Матилда Гварлиани пред Business of Fashion), синдикати като британския Equity изразяват сериозни опасения.

"Пълният контрол върху дигиталното подобие и справедливото заплащане са жизненоважни. Но в момента липсва реална защита от масовото, често незаконно, копиране на изображения от AI платформи", коментира генералният секретар на Equity Пол Флеминг пред BBC.

"Това е възмутително посегателство, защото нашият външен вид е дълбоко личен."

H&M не е първата модна компания, която експериментира с AI. Levi Strauss & Co вече тества AI модели с мотива "увеличаване на разнообразието", а Hugo Boss също е използвал генерирани изображения в кампаниите си.

***

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".