Повече от 800 000 души само за броени дни се подписаха в петиция под наслов Bring Back Clarkson ("Върнете Кларксън"). Адресирана е до Би Би Си. А Джеръми Кларксън не е футболист, и рок звезда не е, още по-малко пък риалити знаменитост. Джеръми Кларксън е един от тримата водещи на култовото автомобилно предаване Top Gear ("Топ Гиър") по BBC 2. Най-популярният. Най-обичаният. И най-мразеният. Джеръми или Джеза, както го наричат, е сред най-разпознаваемите знаменитости на Острова.
А неговият работодател Би Би Си го отстрани и тези дни обсъжда уволнението му. Задето ударил един от продуцентите на шоуто след снимки за следващи епизоди.
Какво точно се е случило?
В края на миналата седмица екипът на "Топ Гиър" снима в Северен Йоркшир, Англия, а водещите и хората от продукцията са отседнали в луксозния хотел "Саймънстоун Хол". След тежък ден Кларксън отива на късна вечеря и се вбесява от факта, че не може да получи любимия си бифтек. Нямало. Поръчва си нещо друго, но му е обяснено, че готвачът си е тръгнал и единственото, на което може да разчита, е студено плато. Следва 30-минутен шумен скандал "на живо" между Джеза и продуцента Ойсън Таймън.
Водещият често употрябява "вълшебната" думичка с буквата f. Блъсва Таймън, хваща го за реверите, удря го. Според някои само го е блъснал. Според други имало кръв. Самият Джеръми признава пред медии, че просто е пляснал шамар на виновника за огромния пропуск да не получи желаната вечеря. "Ти си уволнен и бъди убеден, че аз ще се погрижа за това", крещи Кларксън.
Сцената се разиграва пред неколцина слисани зрители в бара на хотела. Така де, нали TG е шоу, защо да не стане и риалити за половин час? Тези дни очевидците разказват с имената си случката напоително из британските медии. А скандалният водещ стига дотам да звъни на шефа на телевизията Дани Коен, за да се оплаче от Таймън. А Кларксън и Коен никак не се обичат.
На следващия ден снимките продължават, но Джеръми си остава в хотела. В началото на седмицата ръководството на Би Би Си сваля от екран две серии от поредния сезон на "Топ Гиър". Под въпрос е и трета. Съдбата им зависи от решението за Джеръми Кларксън. То ще бъде взето на най-високо ниво. Тече разследване, изслушват се всички свидетели, както и двамата участници в свадата.
Je Suis Clarkson
Освен клонящата към 1 милион подписа петиция, вече има десетки групи в социалните мрежи в подкрепа на Кларксън. Би Би Си е залята от мейли в подкрепа на водещия. Естествено, почна да се появява Je Suis Clarkson. Предаването има още двама водещи - Ричард Хамънд и Джеймс Мей, ала нищо няма да е същото без Джеза.
А Джеза бе с последно предупреждение за отстраняване от май 2014 г., когато от устата му се изплъзнала думата "негър" по време на снимки. През октомври пък "Топ Гиър" предизвика пореден дипломатически скандал. Водещите карат автомобил Porsche в Аржентина, регистрационният номер на който завършва с инициалите FKL. Те свързват това с войната за Фолклендските острови между Аржентина и Великобритания. Следва оплакване от аржентинския посланик в Лондон и тайфата на "Топ Гиър" незабавно напуска Страната на пампасите.
Да, пореден дипломатически скандал, тъй като през годините Джеза и Би Би Си трябваше да се извиняват на Мексико, на Индия, на Германия, на сънародниците си... А също така на всевъзможни организации: на еколози, хомосексуалисти, слепи, на синдикати, на защитници на животните... Към автомобилни марки не е имало извинения, поне не публично. Ако сте гледали "Топ Гиър", дори преведената му българска версия, знаете за какво иде реч. Всички са под ножа на острия, унищожителен език на Джеза. Единствено Ferrari минава между капките, но това не означава, че Кларксън не е критикувал италианската марка, макар и с "мекия бруст". "Кисели" фенове на BMW не просто го ненавиждат, както и "Топ Гиър" като цяло, те вероятно го и кълнат. Някои лафове за марки и модели са прочути.
Което превърна TG в институция и носи на Би Би Си реки от пари
Има ли скандал и провокация, има и аудитория, а щом има аудитория, падат пари. В обществената телевизия няма реклами, но медията печели от права, тъй като TG се излъчва в над 200 страни и носи годишни приходи на Би Би Си от над 40 милиона паунда само от това перо. Като се прибавят продажбата на фенски артикули и на списанието, където Джеза има колонка, а понякога пише и тест драйвове, числото скача в пъти - към 150 милиона. Самият Джеръми получава 1 милион паунда заплата - една от най-високите в обществената британска медия. А заработва в пъти повече от книги, DVD-та и от рубриките си във вестници като "Сънди Таймс" и "Сън".
Рейтингът на "Топ Гиър" е сред най-високите във Великобритания. Предаването спори за върха с дербита от Висшата лига и риалити формати.
"Топ Гиър" е страст, тръпка, емоция
Не непременно приятна и разбираема за всички. Но със сигурност не те оставя равнодушен. Онзи ден дори премиерът Дейвид Камерън коментира драмата.
"Аз и моят син ще бъдем много разочаровани, ако Джеръми Кларксън си тръгне от шоуто. Ние сме му фенове, надявам се проблемът да бъде решен", рече Камерън пред медиите.
Воденият от Джеза "Топ Гиър" е бунтарско предаване, в което няма ограничения и няма бизнес интереси. В истински обществена телевизия като Би Би Си няма реклами, а оттам няма и възможни лостове за натиск от автомобилните гиганти. Няма бартери, няма значение каква лимузина вози шефа на телевизията и кой сервиз го обслужва. TG е за хора, които са луди по колите, но и са над нещата, имат чувство за хумор, не гледат на автомобилите с мерни единици, линийки, пергели, уравнения...
Водеща е емоцията. Ако си журналист мечтаеш за TG, защото там ти е гарантирана свобода на словото. Няма свещени крави. Предаването се прави с много драматургия, творят се цели филми с пътешествия и състезания. Всеки един епизод има аудитория от 350 милиона зрители (официално).
Воденият от Кларксън "Топ Гиър" често е и манипулативно предаване. Питайте примерно Nissan - японската марка остро протестира, че електромобилът й Leaf е представен умишлено в лоша светлина. Защото Джеръми и останалите в медията не обичат алтервативните начини на задвижване, а са твърди традиционалисти. Тук мнозина съзират обвързаност покрай старата теория, че нефтеното лоби умишлено спъва новите технологии. Свобода? Не, не, клиентелизъм, предаването (и списанието) обслужвали определени интереси.
А Джеръми не разбира много от коли. И го признава. Факт е, че ако се возите заедно с 54-годишната звезда и нещо се случи с автомобила, неговото присъствие ще помогне само за вдигането на шум, не и да се установи какво се е случило. "Топ Гиър" не е точно автомобилно предаване, а само едно шоу, повтарят противниците на програмата.
Умира още един динозавър?
"Да, скандално е, но така се прави телевизия", е една от любимите фрази на Джеръми Кларксън. В днешната си колонка в "Сън" Джеза пише следното:
"Природата е направила грешка със създаването на динозаврите. Били са твърде големи и твърде разрушителни. Всички динозаври са изчезнали и сега, след толкова много години, никой не страда, че ги няма. Тези големи, импозантни създания нямат място в свят, който върви напред."
С което може би подготвя публиката за неизбежното. Примирил се е със съдбата си? Кларксън не коментира случката с продуцента, само отбелязва, че "нещата наистина са лоши, но не до кръв".
Стара истина е, че няма незаменими хора. Ако Кларксън бъде уволнен обаче, "Топ Гиър" със сигурност ще преболедува. Обидите към марки, коли, народи, култури и правителства ще намалеят. Но и аудиторията ще намалее. Оттам и приходите. Навярно в обществената телевизия калкулират и това при вземането на съдбовното решение.
А бъдете сигурни в едно: големият, груб и импозантен динозавър-милионер Джеръми Кларксън няма да остане дълго без работа. Независимо от всички рискове за неговия работодател.
20 от крилатите фрази на Джеръми Кларксън
„За мен Ferrari за умалена версия на Господ.”
„Съжалявам, но да имаш Aston Martin DB9 на алеята и да не го караш, е нещо като да имаш Кийра Найтли в леглото си и да спиш на дивана в хола. Дори да имаш половин скротум, това няма как да се случи.”
„Никой не е умрял от висока скорост. Рязкото спиране е това, което те убива.”
„Господ може и да е направил света за шест дни, но докато е почивал на седмия, помощникът на Луцифер е изскочил от някъде и е създал това място.” Джеръми Кларксън за Детройт.
„Виждал съм гангренясали рани, които изглеждат по-добре от това”. За Porsche Cayenne.
„Климатикът в ламборгинитата вероятно се захранва от астматик, който се е сгънал в таблото и духа със сламка.”
„Ако някога страдам от безсъние, просто поглеждам снимка на Toyota Camry и вече съм заспал.”
„Ако планирате да си вземете BMW 6-а серия, препоръчвам да включвате на задна скорост и така да напускате къщата на приятелите си, за да не могат да видят задницата на колата."
„Американците изнасят лекции по демокрация на света, но не дават да се изключи тракшън контрола!” За Corvette.
„Мисли за нея като за Анджелина Джоли. Чувал си, че е луда и яде лепило за тапети. Ама пак ще се пробваш, нали?” За Alfa Romeo Brera.
„Това е Renault Espace, вероятно най-добрият ван. Не че това е нещо, за което трябва да се тръби. Все едно да викаш: „О, божичко, пипнах сифилис, най-добрата от венерическите болести.”
„Звучи като Бари Уайт, който яде оси.” За Mercedes CLS 55 AMG.
„По-скоро бих отишъл на работа на ръце, отколкото във Ford Galaxy. Създателят на тапицерията на тази кола е имал фикция на тема карфиол. По-скоро бих си направил вазектомия, отколкото да платя за Galaxy.”
„Не разбирам бус лентите. Защо бедните хора трябва да стигат по-бързо от мен?”
"Мексико няма олимпийски отбор. Това е така, защото всеки, който може да тича, скача или плува вече е край границата със САЩ."
„Състезателните коли, направени за употреба на пътя, никога не са ставали. Все едно да направиш хардпорно и след това да го монтираш така, че да бъде показвано в британските хотели. Приключваш с половинчасово гледане на потното лице на някакъв мъж.”
"Единствено Адолф Хитлер някога е изглеждал добре в 4-местен кабриолет."
"Барабанистите са малко като мухите. Те се раждат, вдигат шум и после умират."
"Да превключа предавката. Да погледна в огледалото за задно виждане. Да утрепя проститутка." За начина на живот на тираджиите.
“Ние имаме едноок шотландски идиот за премиер, който през цялото време ни казва, че всичко е наред и че той е спасил света. И ние разбираме отлично, че лъже, а той продължава да убеждава в противното”. За бившия премиер на Гордън Браун. След това Кларксън се извинява. Но не на Браун, за което депутати призовават Би Би Си. А само на слепите в родината си.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни