
Автомагистрала "Хемус“ ще бъде завършена до края на 2029 г. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов в интервю за Нова телевизия.
По думите му, още тази година ще бъде въведен в експлоатация един цял лот и още няколко участъка, като част от поетапното изграждане на автомагистралата, която от десетилетия е сред най-проблемните инфраструктурни обекти в страната.
"До края на 2029 г. автомагистрала "Хемус" трябва да бъде изцяло завършена", каза министърът.
От обявените планове става ясно, че се предвижда ускорено строителство на останалите незавършени участъци. Министерството разчита както на публично финансиране, така и на мобилизация на изпълнителите.

"Хемус" е един от най-дълго строящите се инфраструктурни проекти в България - първата копка е направена на 4 октомври 1974 г. с амбицията да свърже София с Варна по трасе от около 418 км. Половин век по-късно са изградени едва около 191 км.
През 2018 г. правителството на Бойко Борисов възлага изграждането на липсващите 225 км на държавната компания "Автомагистрали" ЕАД без обществена поръчка, чрез т.нар. "инхаус" възлагане, на стойност 2,7 млрд. лв. През 2021 г. бяха разкрити редица сериозни нарушения: строителство без одобрени проекти, разрешения за строеж и надзор.
"Тракия": тройни ремонти преди морето
Във фокуса на вниманието обаче в момента е автомагистрала "Тракия“, където текат едновременно три тежки ремонта. Иванов заяви, че разбира недоволството на гражданите, но подчерта необходимостта от бърза намеса:
"Това беше единственото възможно време, защото летният сезон започва на практика в началото на юли. Ако участъците бяха затваряни един по един, ремонтите щяха да се удължат и да влязат в пика на летния сезон“, обясни той.

По думите му, ремонтите трябва да приключат за около месец и 20 дни. Участъците, които се ремонтират, са част от списък с 36 особено проблемни отсечки, идентифицирани от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Над 50% от тях вече са с нова маркировка и ремонтирана настилка. Целта е завършване до края на май.
Пътят край Телиш и трагедията със Сияна
Министър Иванов коментира и състоянието на пътя край село Телиш, където на 31 март тежка катастрофа отне живота на 12-годишната Сияна. Той подчерта, че участъкът вече е обезопасен с хоризонтална, напречна и шумяща маркировка, а същите мерки ще бъдат приложени по целия път между Луковит и Плевен.
Относно обвиненията, че проект за основен ремонт вече е бил изготвен, министърът заяви:
"Няма проект за основен ремонт. В момента се завършва одобрението на проекта, за да се издаде разрешително за строеж.“
Той изрази надежда, че ремонтът ще започне най-късно през август.

Докладът, касаещ състоянието на пътя и действията на АПИ по този участък, вече е предаден на следствените органи.
"Надявам се следствието да приключи в най-кратки срокове“, добави Иванов.
По повод вчерашната катастрофа между военен автобус и два украински тира в Прохода на Републиката, министърът потвърди, че пътят все още няма акт 16:
"Това са пропуски, направени през годините. Не само този, а и много други пътища са без акт 16 – показателно за неглижирането през годините."
В момента има одобрен проект за основен ремонт на прохода, с който ще може да бъде въведен официално в експлоатация.
Министърът съобщи и че законопроектът за въвеждане на еднодневна винетка вече е готов и е внесен в Народното събрание. След приемането му предстои определяне на цената и реда за прилагане.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни