
Внедряването на автономни камиони по обществените пътища би могло да реши проблема с недостига на шофьори и да подобри безопасността и устойчивостта в европейския логистичен сектор.
По тази идея работят финансирани от Програма "Хоризонт Европа" изследователи, които разработват автоматизирани камиони за дълги разстояния - ключови играчи в бъдещето на европейския товарен сектор, съобщават за БТА от Областния информационен център-Варна. Проектът MODI е на обща стойност 27 992 880 евро и се изпълнява от консорциум от 36 организации от 8 държави. Водеща е фирма от Норвегия, разработваща интелигентни транспортни системи.

Самоуправляващите се превозни средства вече не са новост. Малките автономни автобуси около летищата, линиите на метрото или монорелсите, а дори и пътническите автомобили, станаха все по-разпространени през последните години. Въпреки това, камионите без шофьор все още са предимно във фаза на тестване. Те са големи и тежки и трябва да се движат бързо, за да доставят стоки по обществените пътища, така че изследователите внимателно следят напредъка в работата. Крайната цел на модернизацията на товарния сектор е достигането на така наречената автоматизация "ниво 4", при която превозните средства се движат в предварително определени географски зони, без да е необходимо присъствието на хора в тях.
Основният фокус на проекта MODI е 1200-километровият пътен коридор от Ротердам в Холандия до Осло в Норвегия. Изследователите оценяват готовността на инфраструктурата за автоматизирано шофиране, като в зависимост от спецификата на маршрута се тестват технологични решения за преминаване през митнически процедури и пристанищни зони, преходи между магистрали и градски пътища, автоматизирано таксуване, товарене и разтоварване.

Камионите ще могат да се движат непрекъснато без почивки, удължавайки часовете на шофиране и подобрявайки ефективността на логистиката. Те ще използват сензори, радари, камери и усъвършенствани алгоритми с изкуствен интелект за вземане на решения и управление. Ще има и командни центрове с дистанционни оператори, които ще наблюдават операциите денонощно.
Тези елегантни, бели, футуристично изглеждащи превозни средства имат затъмнено предно стъкло отпред, оборудвано с камери и сензори за допълнителна безопасност. Автономната технология на Einride, базирана на изкуствен интелект и прецизни сензори, анализира над 5 милиона точки от данни в секунда, което позволява на камионите да се ориентират по сложни маршрути, да откриват точно обекти и да предвиждат спирачни разстояния. Einride вече ги използва в търговски операции в Европа, превозвайки товари между складове на един от най-големите шведски онлайн търговци.
Проектът е стартирал на 1 октомври 2022 г. и ще продължи до 31 март 2026 г.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни