Нов договор за милиони, но без гаранции за повече паркоместа в София - това е основната идея на доклад, внесен от общинските съветници Иван Таков (БСП), Прошко Прошков (ГЕРБ) и Карлос Контрера (ИТН).

Документът предлага сключване на договор между Столична община и “Център за градска мобилност” ЕАД (ЦГМ), с който последното дружество ще поеме изцяло контрола върху организацията и реда за паркиране в София.

Критика към доклада изказаха от опозицията в лицето на ПП-ДБ - според общинският съветник Симеон Ставрев докладът не предвижда никакво изискване за изграждане на паркинги, нито гаранции за прозрачност в управлението на приходите от близо 47 милиона лева годишно.

Новият договор предвижда:

  • Да се възложи контролът върху платените зони и санкционирането на неправилно паркирани превозни средства;
  • Да се въведат оперативни мерки, включително издаване на фишове за глоби;
  • ЦГМ да получава 20 лв. от всяка наложена глоба, за да финансира Службата за контрол;
  • Да се оптимизира съществуващата практика и да се отговори на препоръките на Сметната палата.

Съгласно приложението, се създава и процедура за отчитане, приемане и заплащане на дейността по контрола чрез фишове.

Няма ангажименти ЦГМ да изгражда паркоместа

В доклада обаче въобще не се предвижда Центърът за градска мобилност да ползва приходите от платено паркиране за изграждане на нови паркоместа в София.

Ставрев (ПП-ДБ) подчертава, че приходите от платено паркиране достигат 47 млн. лв. годишно.

"Парите се събират с идеята да се създават нови възможности за паркиране, но такива не се изграждат“, заявява той.

Според него предвиденото финансиране на Службата за контрол с част от глобите води до порочна практика: ЦГМ ще има интерес от налагането на повече санкции, без реална връзка с подобрение на инфраструктурата. Липсва и механизъм част от приходите да се връщат в бюджета на Столична община за целеви проекти.

Общинският съветник посочва редица примери, при които други общински дружества - "Пазари Запад", "Пазари Изток", "Софийски имоти", "Метрополитен", изграждат и стопанисват паркинги, докато ЦГМ не прави нищо в тази посока. Дори паркингът под бул. „Витоша“ не е в добро състояние.

"Държавата плаща почти 200 млн. лв. на Столичната община като компенсации за градския транспорт. Общината дава и своята вноска от 200 млн. лв. за градския транспорт и всички тези средства отиват в ЦГМ, а дружеството допълнително събира над 110 млн лв. от билети и карти.

С парите от зоните за паркиране в ЦГМ се събират към 600 млн. лв. Накрая ЦГМ плаща на "Столичен автотранспорт“, "Столичен електротранспорт“ и "Метрополитен“  пари по издадени от тези три общински транспортни дружества фактури, с които да си платят заплатите на служителите, горивото и всички останали разходи на месечна база.

Как хората, които стоят зад съветниците от ГЕРБ-БСП-ИТН и съветниците Красимир Гълъбов, Севдалина Петрова и Карлос Контрера ще се откажат от този финансов ресурс?", пита той.

Според него договорът в този му вид е неприемлив и трябва да бъде отхвърлен или поне редактиран.

"Ще предложа на СОС да не се подписва този договор между ЦГМ и Столичната община или да бъде съществено изменен, така че ЦГМ да връща част от парите за паркиране, така че Столична община да може да разполага с тези средства и да може да провежда истинска политика по паркирането", добавя Ставрев.