
Столичният общински съвет (СОС) прие предложение за двойно увеличение на таксата за издаване на разрешително за строеж, което вносителят Борис Бонев ("Спаси София") определи като "първа голяма стъпка към спиране на презастрояването" в града.
"С този доклад индексираме таксите за първи път от 2006 г. така, че да отразяват реалните административни разходи", обяви Бонев.
По думите му, новите такси остават под 0,5% от средната пазарна стойност на квадратен метър в столицата, но ще генерират около 30 млн. лв. допълнителни приходи годишно за бюджета на София.

Той подчерта, че това е не просто фискална мярка, а инструмент за планиране и ред в урбанистичната политика.
Докладът беше приет с гласовете на ГЕРБ-СДС, БСП, "Синя София", "Възраждане", "Има такъв народ", независимите съветници и Ваня Григорова, която наскоро напусна групата на БСП.
"Благодаря за отговорното отношение и подкрепата на колегите, които застанаха зад тази реформа. Това е важна стъпка към по-справедлива градска политика и подредена среда", каза Бонев след гласуването.
Изненадващо – или не – "Продължаваме промяната – Демократична България" (ПП-ДБ), които до скоро активно са участвали в изработването на доклада, гласуваха "против". Това е сред първите публични неразбирателства между формацията и "Спаси София", които наскоро оттеглиха подкрепа си от кмета Терзиев.
"Съжалявам, че нашите доскорошни партньори решиха от политически инат и под натиска на кмета да не подкрепят тази мярка. Те обслужиха чужд интерес", заяви Бонев.
От "Възраждане" също одобриха доклада, но изразиха мнение, че предвиденото увеличение е недостатъчно.
"Това е възможното според действащото законодателство, но не е достатъчно. Все пак ще бъде полезно за града", каза общинският съветник Деян Николов.

Борис Бонев обяви, че следващата цел е създаването на законодателни промени, които да позволят учредяването на фонд "Благоустройство" – механизъм, при който събраните средства от разрешителни да бъдат целево насочвани към изграждане на улици, отчуждаване на терени за зелени площи, детски градини и училища.
"Искаме парите от строителство да остават в кварталите – за улиците, детските градини, зелените площи. Това е начинът да постигнем справедливост", заяви той.
Същата сесия на СОС одобри и друг доклад, също внесен от "Спаси София", който засяга компенсациите за притежатели на абонаментни карти за градския транспорт. Документът предвижда разработването на ясни и предвидими правила за обезщетение при случаи, когато потребителите не могат да използват картите си по независещи от тях или от "Център за градска мобилност" причини – като продължителни ремонти или прекъсвания на линии.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни